Bible Universe » Bible Study Guides

separator

Gigantbyen i universet

Gigantbyen i universet
Snakk om en stor by! New York, Tokyo og London er ingenting i sammenligning! Bare vent til du innser de forblÞffende fakta om denne gigantbyen som kan reise gjennom rommet. Dette er fakta, ikke science fiction! Innholdet i dette studieheftet vil fylle deg med glede og spenning samtidig som det gir hÄp for fremtiden.
Gud er arkitekten og byggherren av den hellige byen.
Gud er arkitekten og byggherren av den hellige byen.

1. Hvem er arkitekten og byggherren av denne byen i universet?

“Derfor skammer ikke Gud seg over Ă„ bli kalt deres Gud, for Han har gjort staden i stand for dem.” Hebr 11,16.

Svar:   Bibelen sier at Gud bygger en stor by for sitt folk. Og denne byen er sĂ„ virkelig og bokstavelig som hvilken som helst annen by du kjenner.

Guds fantastiske by er i himmelen, Hans hjem.
Guds fantastiske by er i himmelen, Hans hjem.

2. Hvor er den gigantbyen som Gud ferdigstiller?

“Og jeg, Johannes, sĂ„ den hellige Staden, Det nye Jerusalem, komme ned fra Gud ut fra himmelen, gjort i stand som en brud smykket for sin brudgom.” Åp 21,2. “Herre min Gud 
 MĂ„ Du hĂžre ... PĂ„ det stedet der Du bor, i himmelen.” 1 Kong 8,28-30.

Svar:   Denne store byen som er under bygging, er for tiden et sted ute i universet, i himmelen der hvor Gud bor.

Byen er pÄ stÞrrelse med flere stater.
Byen er pÄ stÞrrelse med flere stater.

3. Hvordan beskriver Skriften denne forblĂžffende byen ute i rommet?

Svar:   (A) STØRRELSE
“Og staden ligger i en firkant, og dens lengde er sĂ„ stor som bredden. Og han mĂ„lte staden med rĂžret: tolv tusen stadier; lengden og bredden og hĂžyden pĂ„ den er like.” Åp 21,16. Byen er perfekt firkantet. Omkretsen er 12.000 stadier, eller 2.220 km (1 stadie er ca 185 m). Hver side er 555 km.

(B) NAVN
Byen er kalt “det nye Jerusalem” i Åp 21,2.

(C) MURENE
Åp 21,17. “Og han mĂ„lte dens mur: hundre og fire og firti alen ... Og dens mur var bygget av jaspis.” Åp 21,17.18. En mur pĂ„ 144 alen, eller 65 m hĂžy (en alen er ca 45 cm), omgir byen. Murene er bygd av massiv jaspis, med en skjĂžnnhet og strĂ„leglans som er ubeskrivelig. Tenk pĂ„ det! NĂŠr 20 etasjer hĂžy i massiv jaspis!

(D) PORTENE
“Den hadde tolv porter 
 Mot Ăžst var tre porter, mot nord tre porter, mot syd tre porter, mot vest tre porter. Og de tolv porter var tolv perler; hver av portene var av Ă©n perle.” Åp 21,12.13.21. Byen har 12 porter, tre pĂ„ hver side, hver laget av en enkelt perle.

(E) GRUNNSTEINER
“Og muren rundt Staden hadde tolv grunnsteiner. Stadens mur var smykket med alle slags kostbare steiner. Den fĂžrste grunnsteinen var jaspis, den andre safir, den tredje kalkedon, den fjerde smaragd, den femte sardonyks, den sjette sarder, den sjuende krysolitt, den Ă„ttende beryll, den niende topas, den tiende krysopras, den ellevte hyasint og den tolvte ametyst.” Åp 21,14.19.20.

(F) GATER
“Og Stadens gate var av rent gull, som gjennomsiktig glass.” Åp 21,21.

(G) UTSEENDE
“Den hellige stad 
 gjort i stand som en brud som er prydet for sin brudgom. Den hadde Guds herlighet, og dens lys var som den kosteligste sten, som krystallklar jaspis. Lengden og bredden og hĂžyden pĂ„ den er like.” Åp 21,2.11.16.
Byen, med alle dens edelsteiner, gull og glitrende skjþnnhet, vil bli opplyst av Guds herlighet. I dens svimlende og majestetiske renhet er den sammenlignet med “en brud som er pyntet for sin brudgom”.

Det fantastiske livets tre i himmelen bringer evig liv og ungdom til alle som spiser av det.
Det fantastiske livets tre i himmelen bringer evig liv og ungdom til alle som spiser av det.

4. Hvilken enestÄende egenskap i denne byen sikrer innbyggerne evig styrke og ungdommelighet?

“Midt i Stadens gate, og pĂ„ begge sider av elven, vokser livets tre som bĂŠrer tolv frukter; hvert tre gir sin frukt hver mĂ„ned. Bladene pĂ„ treet er til legedom for folkeslagene.” Åp 22,2. “Bare han nĂ„ ikke rekker ut hĂ„nden og eter av livets tre, sĂ„ han lever evig.” 1 Mos 3,22.

Svar:   Livets tre som bĂŠrer 12 slags frukter (og stĂ„r midt i byen Åp 2,7), bringer evig liv til alle som spiser av den. OgsĂ„ bladene vil inneha fantastisk nĂŠrende egenskaper. Dette treet vil frembringe sin avling hver mĂ„ned.

Den hellige byen vil stige ned til jorden og bli dens hovedstad.
Den hellige byen vil stige ned til jorden og bli dens hovedstad.

5. Er det sant at denne fantastiske byen vil stige ned til denne jorden?

“Og jeg, Johannes, sĂ„ den hellige Staden, Det nye Jerusalem, komme ned fra Gud ut fra himmelen, gjort i stand som en brud smykket for sin brudgom.” Åp 21,2. “Salige er de ydmyke, for de skal arve jorden.” Matt 5,5. “Om den rettferdige fĂ„r lĂžnn pĂ„ jorden.” Ordsp 11,31.

Svar:   Ja, denne majestetiske hellige byen vil komme ned til denne jorden for Ă„ bli hovedstaden pĂ„ den nye jord. Alle rettferdige vil ha et hjem i denne byen.

Synd og syndere vil bli renset bort fra jorden.
Synd og syndere vil bli renset bort fra jorden.

6. Hva vil skje med synden og syndere?

“For se, dagen kommer, brennende som en ovn. Alle de overmodige, ja hver den som lever i ugudelighet, skal bli som halm. Dagen som kommer, skal sette dem i brann, sier hĂŠrskarenes Herre, sĂ„ det verken blir rot eller gren igjen.” Mal 4,1. “Og ild falt ned fra Gud fra himmelen og fortĂŠrte dem.” Åp 20,9. “Da skal himlene forgĂ„ med et kraftig brak, og elementene skal opplĂžses av brennende hete. BĂ„de jorden og alle menneskeverk som er bygd opp pĂ„ den, skal bli brent opp.” 2 Pet 3,10. “Da skal dere trampe ned de ugudelige, for de skal vĂŠre stĂžv under deres fĂžtter.” Mal 4,3. “Men etter Hans lĂžfte ser vi fram til nye himler og en ny jord, der rettferdighet bor.” 2 Pet 3,13.

Svar:   Gud vil utrydde all synd og syndere med ild. Denne brannen vil smelte jorden og forvandle den til aske. SĂ„ vil Gud lage en perfekt ny jord, og den hellige byen vil bli dens hovedstad. Her vil de rettferdige leve i glede, fred og hellighet i all evighet. Gud lover at synd aldri mer skal oppstĂ„. Se Nah 1,9. (For mer informasjon om helvete, se studiehefte 11.)

I sitt nye rike vil Herren selv bo blant sitt folk.
I sitt nye rike vil Herren selv bo blant sitt folk.

7. Hvilke styrkende og gledelige lĂžfter kommer Gud med til de menneskene som kommer inn i Hans nye kongerike?

Svar:   A. Herren, i egen person, vil bo hos dem (Åp 21,3).

B. De vil aldri kjede seg. Der vil for alltid vĂŠre glede (Sal 16,11).

C. Der vil aldri mer vĂŠre dĂžd, smerte, tĂ„rer, sorg, sykdom, hospital, operasjoner, tragedier, skuffelser, problemer, sult eller tĂžrst (Åp 21,4; Jes 33,24; Åp 22,3; Jes 65,23; Åp 7,16).

D. De vil aldri bli trette (Jes 40,31).

E. Hver frelste person vil vÊre fysisk perfekt pÄ alle mÄter. Den dÞve vil hÞre, den blinde vil se, den stumme vil synge og den lamme vil vÊre i stand til Ä lÞpe. (Jes 35,5.6; Fil 3,21).

F. Sjalusi, frykt, hat, lþgn, misunnelse, urenhet, kynisme, uanstendighet, bekymring og ondskap vil for alltid vére fjernet fra Guds rike (Åp 21,8.27; 22,15). Menneskene vil ikke lenger vére belemret med bekymringer og ansvar som driver dem til vanvidd. Nervþse sammenbrudd vil ikke finne sted. Tid vil bli uten ende, og denne verdens stress og tidsfrister vil for alltid vére borte.

Dagens store hav vil ikke ksistere i Guds nye rike.
Dagens store hav vil ikke ksistere i Guds nye rike.

8. Hvordan vil den nye jorden avvike fra vÄr jord?

Svar:   A. Store sjĂžer som vi kjenner dem i dag vil vĂŠre borte (Åp 21,1). Hav og sjĂžer dekker trekvart av jordens overflate i dag. Slik vil det ikke vĂŠre i Guds nye kongerike. Hele verden vil bli en enorm hage med en uovertruffen skjĂžnnhet, ispedd sjĂžer, elver og fjell (Åp 22,1; Apg 3,20.21).
B. Ørkener vil bli forvandlet til hager (Jes 35,1.2).
C. Alle dyr vil vĂŠre tamme. Ingen vil skade noen annen, og et lite barn vil lede dem (Jes 11,6-9; 65,25).
D. Ingen forbannelse vil vére der (Åp 22,3).
E.Ingen vold av noe slag (Jes 60,18). Dette utelukker kriminalitet, stormer, oversvĂžmmelse, jordskjelv, tornadoer, skader, etc.
F. Ikke noe vanhellig vil bli funnet pĂ„ den nye jord (Åp 21,27). Der vil ikke vĂŠre sigarettstumper, tobakksaus, drankere, barer, alkoholholdige drikker, bordeller, uanstendige bilder, eller hvilken som helst annen ondskap eller urenhet.

Barn som leker vil fylle det nye Jerusalems gater.
Barn som leker vil fylle det nye Jerusalems gater.

9. Vil der vÊre barn i Guds rike, og hvis sÄ, vil de da vokse opp?

”Torgene i staden skal vĂŠre fulle av gutter og jenter som leker pĂ„ torgene.” Sak 8,5. “Og dere skal gĂ„ fremover, og vokse opp som gjĂžkalver.” Mal 4,2. (Engelske KJV).

Svar:   Ja, der vil vĂŠre mange gutter og piker i den hellige byen (Jes 11,6-9), og disse barna vil vokse opp (Mal 4,2). Vi har blitt sterkt degenerert angĂ„ende hĂžyde, intellekt og vitalitet siden Adam, men alt dette vil bli gjenopprettet (Apg 3,20.21).

10. NĂ„r de frelste er forent med sine kjĂŠre i himmelen, vil de da kjenne hverandre?

10. NĂ„r de frelste er forent med sine kjĂŠre i himmelen, vil de da kjenne hverandre?

“Da skal jeg erkjenne slik som jeg ogsĂ„ fullt ut er kjent.” 1 Kor 13,12.

Svar:   Bibelen er klar pĂ„ at de rettferdiges kjĂŠre som har dĂždd, vil stĂ„ opp for Ă„ bli gjenforent med de rettferdige som er i live i Guds rike (Jes 26,19; Jer 31,15-17; 1 Kor 15,51-55; 1 Tess 4,13-18). Og Skriften lĂŠrer ogsĂ„ at menneskene i Guds nye rike vil kjenne hverandre, akkurat som menneskene kjenner hverandre pĂ„ jorden i dag.

I himmelen vil virkelige mennesker erfare virkelig glede. De inderligste Ăžnsker vil bli oppfylt.
I himmelen vil virkelige mennesker erfare virkelig glede. De inderligste Ăžnsker vil bli oppfylt.

11. Vil menneskene i himmelen vĂŠre virkelige, formet av kjĂžtt og ben?

“Mens de fortalte om alt dette, stod Jesus Selv midt iblant dem og sa til dem: Fred vĂŠre med dere! Men de ble forskrekket og fylt av frykt, og trodde at de sĂ„ en Ă„nd. Han sa til dem: Hvorfor er dere forvirret? Og hvorfor oppstĂ„r tvilende tanker i deres hjerte? Se hendene og fĂžttene Mine, at det er Jeg. Ta pĂ„ Meg og se, for en Ă„nd har ikke kjĂžtt og bein, slik dere ser at Jeg har.” “Men da de fortsatt ikke kunne tro pĂ„ grunn av glede og undring, sa Han til dem: Har dere noe mat her? SĂ„ gav de Ham et stykke av en stekt fisk og noe av en honningkake. Han tok det og spiste det rett foran dem.” “Han fĂžrte dem ut like til Betania, og 
 Mens Han velsignet dem, skjedde det at Han ble skilt fra dem og lĂžftet opp til himmelen.” Luk 24,36-39.41-43.50.51. “Den samme Jesus som ble tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen pĂ„ samme mĂ„te som dere sĂ„ Ham fare opp til himmelen.” Apg 1,11. “Herren Jesus Kristus 
 skal forvandle vĂ„rt forgjengelighetslegeme sĂ„ det blir likedannet med Hans herlighetslegeme.” Fil 3,20.21.

Svar:   Etter sin oppstandelse beviste Jesus overfor sine disipler at Han var av kjĂžtt og ben ved Ă„ la dem berĂžre Ham, og ved Ă„ spise. Den samme Jesus av kjĂžtt og ben steg opp til sin Far, og vil derfra komme tilbake til jorden. De rettferdige vil bli gitt legemer, akkurat likt det Jesus har, og vil bli virkelige mennesker for evig og alltid. Forskjellen er at den himmelske kroppen ikke vil vĂŠre gjenstand for dĂžd, forfall eller degenerering. Myten om at de frelste i himmelen vil vĂŠre spĂžkelser som svever omkring pĂ„ tĂ„keskyer, og ikke gjĂžr annet enn Ă„ spille pĂ„ harper, har ingen som helst stĂžtte i Skriften. Jesus dĂžde ikke pĂ„ korset for Ă„ skaffe til veie en sĂ„ banal og betydningslĂžs fremtid for dem som aksepterer Hans kjĂŠrlighet og edelt fĂžlger i Hans fotspor. De fleste mennesker har ingen interesse av en sĂ„dan evig eksistens, og har derfor liten eller ingen interesse av Ă„ komme inn i Guds himmelske rike, men velger det allikevel pĂ„ grunn av frykten for helvete. Hvis bare menneskene overalt kunne lĂŠre sannheten om Guds hellige by og om den nye jord, ville millioner begynne Ă„ forstĂ„ Hans kjĂŠrlighet og vende seg til Ham av hele sitt hjerte. En person som gĂ„r glipp av Guds rike har gjort livets stĂžrste tabbe.

Ingen menneskelig tunge kan beskrive herligheten og gleden av ren himmelsk musikk.
Ingen menneskelig tunge kan beskrive herligheten og gleden av ren himmelsk musikk.

12. Hvordan vil de rettferdige tilbringe tiden sin i himmelen?

“De skal bygge hus og bo i dem. De skal plante vingĂ„rder og spise frukten av dem. De skal ikke bygge og en annen bo. De skal ikke plante og en annen ete. ... I mange dager skal Mine utvalgte til fulle nyte frukten av sine henders gjerninger.” Jes 65,21.22.

Svar:   De rettferdige vil bygge sine egne hjem pĂ„ den nye jord. (Alle vil ogsĂ„ ha en embetsbolig i byen som Kristus har bygget Joh 14,1-3). De vil plante vingĂ„rder og spise av frukten de hĂžster. Bibelen er klar. Virkelige mennesker gjĂžr virkelige ting i himmelen, og de vil fullkomment nyte det hele.

Himmelen vil gi oss privilegiet av Ă„ vĂŠre venner med bibelske patriarker og profeter.
Himmelen vil gi oss privilegiet av Ă„ vĂŠre venner med bibelske patriarker og profeter.

13. Hvilke andre spennende aktiviteter vil de frelste ta del i?

Svar:   A. Synge og spille himmelsk musikk (Jes 35,10; 51,11; Sal 87,7; Åp 14,2.3).

B. Tilbe foran Guds trone hver sabbat (Jes 66,22.23).

C. Glede seg over blomster og trĂŠr som aldri visner (Esek 47,12; Jes 35,1.2).

D. Dra pĂ„ besĂžk til kjĂŠre, patriarker, profeter, etc. (Matt 8,11; Åp 7,9-17).

E. Studere himmelens dyrerike (Jes 11,6-9; 65,25).

F. Reise og utforske, uten noen gang Ă„ bli trett (Jes 40,31).

G. Lytte til Guds sang (Sef 3,17).

H. FĂ„ virkeliggjort de stĂžrste og kjĂŠreste ambisjoner (Sal 37,3.4; Jes 65,24).

I. Den stĂžrste gleden av de alle, privilegiet av Ă„ vĂŠre som Jesus, reise sammen med Ham, og se Ham ansikt til ansikt (Åp 14,4; 22,4; 21,3; 1 Joh 3,2).

Himmelen vil bli langt mer strÄlende og tilfredsstillende enn noe annet vi kan forestille oss.
Himmelen vil bli langt mer strÄlende og tilfredsstillende enn noe annet vi kan forestille oss.

14. Kan et fattig menneskelig sprÄk virkelig beskrive herligheten i det himmelske hjemmet?

“Det þyet ikke har sett, og det þret ikke har hþrt, det som heller ikke kom opp i menneskets hjerte, det som Gud har forberedt for dem som elsker Ham.” 1 Kor 2,9.

Svar:   Selv ikke i sin villeste fantasi kan menneskehjertet fatte storheten i Guds evige rike. Alt det Adam mistet vil bli gjenopprettet (Apg 3,20.21).

Jesus forbereder himmelen for deg personlig. Han bryr seg om deg.
Jesus forbereder himmelen for deg personlig. Han bryr seg om deg.

15. Blir kongedĂžmmet klargjort for meg personlig?

“Og hver den som vil, skal ta livets vann for intet!” Åp 22,17. “Til en arv som er uforgjengelig, uten flekker og uvisnelig, som er oppbevart i himmelen for dere,” 1 Pet 1,4. “Jeg gĂ„r for Ă„ gjĂžre i stand et sted for dere.” Joh 14,2.

Svar:   Det er klargjort for deg personlig. Invitasjonen fra Herren er personlig til deg. Hvis du avslĂ„r, min venn, har du ingen andre Ă„ klandre enn deg selv.

NÄr Jesus bor i vÄre hjerter og vÄre hjem, er vi sikret en plass i Hans himmelske rike.
NÄr Jesus bor i vÄre hjerter og vÄre hjem, er vi sikret en plass i Hans himmelske rike.

16. Hvordan kan jeg vÊre sikker pÄ Ä fÄ en plass i dette store og praktfulle kongerike?

“Se, Jeg stĂ„r for dĂžren og banker. Om noen hĂžrer Min rĂžst og Ă„pner dĂžren, da vil Jeg gĂ„ inn til ham.” Åp 3,20. “Salige er de som gjĂžr Hans bud, slik at de kan ha rett til livets tre og kan komme inn gjennom portene til Staden.” Åp 22,14. “Ikke alle som sier til Meg: Herre, Herre, skal komme inn i himlenes rike, men den som gjĂžr Min himmelske Fars vilje.” Matt 7,21. “Men sĂ„ mange som tok imot Ham, dem gav Han rett til Ă„ bli Guds barn.” Joh 1,12. “Jesu Kristi, Hans SĂžnns blod renser oss fra all synd.” 1 Joh 1,7.

Svar:   Bibelen gjĂžr det klart. Det er enkelt. Gi ditt liv til Kristus for Ă„ bli renset fra synd. NĂ„r du gjĂžr det, gir Han deg ogsĂ„ kraft til Ă„ gjĂžre Hans vilje og holde Hans bud. Dette betyr selvfĂžlgelig at du vil begynne Ă„ leve som Kristus og derfor seire over all synd. “Den som seirer, skal arve alle ting.” Åp 21,7. Kort fortalt, en person er forberedt for himmelen nĂ„r han har himmelen i hjertet.


17. Har du besluttet Ă„ akseptere Jesu offer og Ă„ leve sammen med Ham i all evighet i Hans himmelske rike?

Svar:   


SVAR PÅ SPØRSMÅL TIL ETTERTANKE

1. Hvordan kan himmelen bli en lykkelig plass nÄr de frelste tenker pÄ sine kjÊre som er fortapt?


Bibelen sier at Gud vil “tĂžrke bort hver tĂ„re fra deres Ăžyne”. Åp 21,4. Omgitt av skjĂžnnheten og gleden pĂ„ den nye jord, vil Guds gjenlĂžste folk glemme tidligere tragedier og sorger; “Ingen skal minnes de fĂžrste ting, og de skal ikke komme opp i noe hjerte.” Jes 65,17.

2. Bibelen sier: “Kjþtt og blod kan ikke arve Guds rike.” 1 Kor 15,50. Hvordan er det da mulig at de forlþste er av kjþtt og ben?


Her bruker Bibelen betegnelsen “kjĂžtt” for Ă„ beskrive en uomvendt person. En lignende tanke er uttrykt i Rom 8,8.9: “De som da er i kjĂždet, kan ikke vĂŠre til behag for Gud. Men dere er ikke i kjĂždet, men i Ånden, sĂ„ sant Guds Ånd bor i dere.” Joh 3,6 sier: “Det som er fĂždt av kjĂždet, er kjĂžd, og det som er fĂždt av Ånden, er Ă„nd.” Betegnelsen “kjĂžd” er her igjen referert til som en uomvendt person, mens betegnelsen â€œĂ„nd” refererer til den omvendte eller gjenfĂždte person. SĂ„ Bibelen sier ganske enkelt i 1 Kor 15,50 at ingen kan komme inn i Guds rike uten fĂžrst Ă„ vĂŠre omvendt, og “kjĂždet” har blitt erstattet med Ă„nd. Kristus erklĂŠrte etter oppstandelsen at Han var virkelig “kjĂžtt og ben”. Luk 24,39. I henhold til Fil 3,21 skal vi fĂ„ et legeme som er likt Jesu herlighetslegeme.

3. Har apostelen Peter tilsynet med porten inn til den hellige byen?


Nei! Bibelen sier i Åp 21,12 at det nye Jerusalem — Guds hellige by — har 12 porter, og ved portene stĂ„r der 12 engler. Der er ingen referanse i Bibelen til noen av apostlene som voktere av byens porter.

4. Er den hellige byen virkelig stor nok til Ă„ huse alle de frelste gjennom alle tider?


Hvis byen skulle vĂŠre trang, og hver frelste person ble gitt en grunnflate pĂ„ 10 mÂČ, ville det bli plass til 39 milliarder mennesker i byen, noe som er mange ganger det nĂ„vĂŠrende antallet av mennesker pĂ„ jorden. Mange statistikere tror at hvis alle mennesker som har levd skulle bli frelst, sĂ„ ville det likevel vĂŠre masse plass i byen til hver enkelt. Men Bibelen gjĂžr det helt klart at bare noen fĂ„ vil bli frelst (Matt 7,14). SĂ„ der vil bli mer enn nok plass i denne store byen.

5. Noen ganger lurer jeg pÄ om belÞnningen er verdt forsakelsene. Til tider ser det ut som at Satan er i ferd med Ä overmanne meg. Kan da Bibelen tilby noen oppmuntring?


Ja, faktisk. Apostelen Paulus mĂ„ ha tenkt pĂ„ noen som deg da han skrev: “For jeg holder for at den nĂŠrvĂŠrende tids lidelser ikke er Ă„ akte mot den herlighet som skal Ă„penbares pĂ„ oss.” Rom 8.18.

Bare et glimt av det evige riket vil fĂ„ de verste prĂžvelser og jordiske avstraffelser til Ă„ blekne fullstendig, og fĂžre til at de frelste roper ut: “Halleluja, himmelen er virkelig billig!”

6. Vil smÄ barn som dÞr bli frelst inn i Guds rike?


Vi har ikke et spesielt bibelsvar til dette spĂžrsmĂ„let, men mange velger Ă„ tro at smĂ„barn vil bli frelst pĂ„ basis av Matt 2,16-18. Der forteller Bibelen om den hedenske kong Herodes som drepte alle smĂ„ guttebarn i Betlehem og omegn som var 2 Ă„r og under. Det Gamle Testamentet har forutsagt denne tragisk grusomme hendelsen, og Gud sier der til mĂždrene at de skal slutte Ă„ grĂ„te, fordi barna deres en dag vil vende tilbake. “Hold op med din grĂ„t 
 de skal vende tilbake fra fiendens land 
 barna skal vende tilbake til sitt land.” Jer 31,16.17. Dette er en klar referanse til oppstandelsen.

7. Er det sÄ Ä forstÄ at himmelen, hjemmet til de frelste, vil vÊre her pÄ denne jorden?


Det er korrekt. Enda den hellige byen nĂ„ er der hvor Gud bor, vil Han flytte den til denne jorden. Synd og syndere vil omkomme i ilden, og jorden vil bli gjenskapt og gitt til de rettferdige i all sin paradisiske herlighet og skjĂžnnhet. Den nye byen vil vĂŠre hovedstaden pĂ„ den nye jord, og Gud vil flytte sin trone hit ned (Åp 21,2.3; 22,1.3) og bo sammen med de rettferdige her pĂ„ denne jorden i all evighet. Og hvor Herren bor, er himmelen.

Guds plan er Ă„ gjenopprette for menneskene det som Adam mistet: herligheten av et perfekt liv pĂ„ en perfekt planet. Satan og synden forpurret Guds plan, men planen vil bli gjennomfĂžrt. Vi kan alle ta del i dette nye riket — og vi mĂ„! Dette er altfor mye Ă„ gĂ„ glipp av. (For ytterligere informasjon angĂ„ende dette feltet vennligst se studiehefte 12.)

8. Hvorfor er det sÄ mange som lÊrer og tror at de frelstes hjem er en dunkel plass med spÞkelsesliknende innbyggere som svever omkring pÄ skyer og bare spiller harper?


Denne lĂŠren har sitt opphav fra djevelen, lĂžgnens far (Joh 8,44). Han er ivrig etter Ă„ forvrenge Guds kjĂŠrlige plan, og presenterer himmelen som et uvirkelig, “spĂžkelsesaktig” sted slik at menneskene skal miste interessen, eller bli helt og holdent skeptisk til Guds Ord. Satan vet meget vel at nĂ„r menn og kvinner fullt ut kjenner den bibelske sannheten angĂ„ende de frelstes hjem, er makten han har over dem brutt, for da vil de begynne Ă„ legge planer for Ă„ nĂ„ dit. Det er derfor han arbeider sĂ„ hardt med Ă„ tĂ„kelegge dette og spre falsk informasjon om det himmelske hjemmet vi er blitt tilbudt.


OPPSUMMERINGSSIDE

1. Den hellige byen i universet (1)


_____   Den er ikke virkelig, men bare en billedlig fremstilling.
_____   Det er en virkelig by som blir forberedt av Gud der Han bor.
_____   Eksisterer ikke uten i hodet til noen mennesker.

2. Den hellige byen (1)


_____   Vil bli Ăždelagt av en atombombe.
_____   Vil bli inntatt av Satan og hans hĂŠrskarer.
_____   Vil stige ned til denne jorden og bli hovedstaden pĂ„ den nye jord.

3. Kryss av de sanne bibelske fakta i fÞlgende liste angÄende den hellige byen: (7)


_____   Den er kalt det nye Jerusalem.
_____   Den er pĂ„ stĂžrrelse med London.
_____   Murene er av topas.
_____   Byen er like lang som den er bred.
_____   Gatene er av rent gull.
_____   Byen har 14 grunnsteiner.
_____   Apostelen Peter vokter dens porter.
_____   Hver av de 12 portene er laget av en perle.
_____   Omkretsen er 2.220 km.
_____   Dens grunnsteiner er alle laget av edelsteiner.
_____   Byen vil vĂŠre harmonisk proporsjonert.

4. Livets tre (1)


_____   Det er et virkelig tre som vil tilfĂžre evig styrke og ungdommelighet til Guds folk.
_____   Det er et billedlig uttrykk og betyr bare at Gud vil gi Sitt folk styrke.
_____   Eksisterte i begynnelsen, men vil ikke vĂŠre til stede pĂ„ den nye jord.

5. Kryss av i fĂžlgende liste alle punkt som er sanne bibelske lovnader til menneskene i Guds nye rike: (5)


_____   Herren vil daglig utfĂžre giftermĂ„l.
_____   Livets tre bĂŠrer 20 slags frukter.
_____   Herren selv vil bo sammen med Sitt folk.
_____   Etter en million Ă„r vil de hellige kjede seg.
_____   Der vil ikke vĂŠre mer dĂžd eller sorg.
_____   Folkene vil aldri bli trette.
_____   De lamme vil bli bĂ„ret rundt av englene.
_____   Englene vil vĂŠre leger og utfĂžre alle operasjoner.
_____   De blinde vil se.
_____   Sjalusi, frykt, hat, falskhet, misunnelse, urenhet, etc. vil for alltid vĂŠre borte.
_____   Barn vil ikke vokse opp.

6. Kryss av uttalelsene under som forteller sannheten om den nye jord: (6)


_____   Dagens havomrĂ„der vil ikke eksistere.
_____   Ă˜demarkene vil bli stĂžrre.
_____   Dyrene vil bli holdt inne i himmelske bur.
_____   Tornadoer, jordskjelv og flommer vil ikke forekomme.
_____   Sigarettsneiper vil omhyggelig bli fjernet daglig fra gatene av englene.
_____   Blomster og trĂŠr vil ikke visne og dĂž.
_____   Himmelen vil vĂŠre her pĂ„ jorden.
_____   Synd vil aldri mer oppstĂ„.
_____   Herligheten av det hele kan ikke beskrives med ord.

7. De rettferdige i det himmelske riket (1)


_____   Vil vĂŠre spĂžkelser som spiller harper og svever rundt pĂ„ skyer.
_____   Vil ikke gjenkjenne sine kjĂŠre og tidligere venner som er der.
_____   Vil ha virkelige kropper av kjĂžtt og ben, og de vil alle gjenkjenne hverandre.

8. Vi vet at menneskene i himmelen vil vĂŠre virkelige og gjĂžre virkelige ting fordi (1)


_____   Vitenskapen endelig har bekreftet dette.
_____   Bibelen sier at vi vil bli som Kristus, som var virkelig (av kjĂžtt og ben) etter Sin oppstandelse, og som utfĂžrte reelle handlinger.
_____   Mange predikanter sier det.

9. Jeg kan vÊre sikker pÄ en plass i det himmelske riket hvis jeg (1)


_____   Daglig sier at jeg elsker Herren.
_____   Har stor nok frykt for helvete.
_____   Aksepterer og fĂžlger Kristus og holder Hans bud.

10. Hva vil de frelste gjĂžre i det himmelske riket? Kryss av for de sanne bibelfakta under: (5)


_____   Bygge hus og bo i dem.
_____   Plante vingĂ„rder.
_____   Drepe dyr og spise dem.
_____   Spille himmelske instrumenter og synge lovsanger til Gud.
_____   Tilbe foran Guds trone.
_____   Fly over helvete og hĂ„ne de fortapte.
_____   Spise frukten av livets tre.

Jeg har besluttet Ă„ akseptere Jesu offer, og Ă„ leve sammen med Ham i all evighet i Hans himmelske rike.


_____   Ja.
_____   Nei.

Free Bible School

Bible School
Enroll in our Free Online Bible School Today!
Start your first lesson now!


Christian Hymns



Freebie!

Ultimate Resource
Request your free book, Ultimate Resource, today and learn how to study the Bible
Get It Now!


Back To Top