Bible Universe » Bible Study Guides

separator

Precis som det var sagt! Profetiska tidsangivelser klarlagda!

Precis som det var sagt! Profetiska tidsangivelser klarlagda!
SpĂ€nn fast sĂ€kerhetsbĂ€ltena! Nu ska vi studera den lĂ€ngsta tidsprofetian i Bibeln - den profetia som sĂ„ perfekt förutsade Jesu födelse i Betlehem och Ă€ven tidpunkten för hans död. I studieguide 16, "Änglabudskap frĂ„n rymden", lĂ€ste vi att Gud har ett mycket viktigt meddelande som hela vĂ€rlden mĂ„ste fĂ„ höra innan Jesus kommer tillbaka! Den första delen av meddelandet Ă€r en befallning till oss mĂ€nniskor att tillbedja och Ă€ra Gud, ty stunden för hans dom har kommit! (Uppenbarelseboken 14:7). I Daniel 8 och 9 ger Gud oss datumet för den slutgiltiga domens början, och övertygande profetiska bevis för att Jesus verkligen Ă€r Messias. Denna Ă€r kanske Ă€r den viktigaste profetian i hela Bibeln - och Ă€ndĂ„ Ă€r det sĂ„ fĂ„ mĂ€nniskor som kĂ€nner till den! Andra misstolkar den totalt. LĂ€s kapitel 8 och 9 i Daniels bok innan du börjar det hĂ€r studiebrevet. Glöm inte be Guds Ande att vara din lĂ€rare i det hĂ€r högintressanta studiet.
VĂ€duren representerar Medo-Persien.
VĂ€duren representerar Medo-Persien.

1. I en syn sÄg Daniel en vÀdur stöta mot vÀster, norr och söder med sina tvù horn. Inget annat djur kunde stÄ honom emot (Daniel 8:3,4). Vad symboliserar vÀduren?

"VÀduren som du sÄg, han med de tvÄ hornen, betyder Mediens och Persiens konungar." Daniel 8:20.

Svar:   VĂ€duren symboliserar vĂ€rldsriket Medo-Persien, samma land som representerades av en björn i Daniel 7:5. Profetiorna i bibelböckerna Daniel och Uppenbarelseboken Ă€r skrivna enligt principen "repetera och förtydliga". D.v.s de repeterar profetior frĂ„n tidigare kapitel och förtydligar dem i nĂ€sta. PĂ„ detta sĂ€tt blir Bibelns profetior klara och entydliga.

Bocken symboliserar Grekland.
Bocken symboliserar Grekland.

2. Hur sÄg nÀsta djur ut som Daniel fick se?

"Men bocken Àr Javans [Greklands] konung, och det stora hornet i hans panna Àr den förste konungen. Men att det brast sönder, och att fyra andra uppstod i dess stÀlle, det betyder att fyra riken ska uppstÄ av hans folk." Daniel 8:21,22.

Svar:   DĂ€refter sĂ„g Daniel i sin syn plötsligt en bock med ett jĂ€ttestort horn. Bocken for fram med vĂ€ldig fart, och han anföll och besegrade vĂ€duren. Sedan bröts det stora hornet av och fyra andra horn vĂ€xte fram i dess stĂ€lle. Denna starka bock symboliserar Grekland, och det stora hornet var Alexander den Store. De fyra horn som kom efter, symboliserar de fyra kungariken som Alexanders vĂ€lde senare delades upp i. I Daniel 7:6 symboliseras dessa riken av de fyra huvudena pĂ„ pantern, Grekland. Dessa symboler Ă€r sĂ„ entydliga att de enkelt gĂ„r att identifiera i historieböckerna.

Det
Det "lilla hornet" i Daniel kapitel 8 representerar bÄde det hedniska och det pÄvliga Rom. SÄ det lilla hornet pÄ den sista tiden Àr pÄvedömet.

3. Enligt Daniel 8:8,9 vÀxte det sedan fram ett litet horn. Vad representerar detta lilla horn?

Svar:   Det lilla hornet representerar Rom. En del antyder att det lilla hornet skulle vara Antiochus Epiphanes, en Seleukidisk kung som regerade över Palestina i det andra Ă„rhundradet f.Kr. och som avskaffade den Judiska gudstjĂ€nstformen. Andra, dĂ€ribland reformatorerna, lĂ€rde att det lilla hornet representerar bĂ„de det hedniska och pĂ„vliga Rom. LĂ„t oss se vad Bibeln sĂ€ger:

A. Enligt profetie-regeln "repetera och förtydliga", mÄste det vara Rom som det talas om hÀr eftersom bÄde kapitel 2 och 7 i Daniel visar att Rom kommer efter Grekland. Daniel 7:24-27 faststÀller ocksÄ att pÄvedömet Rom kommer att följas av Kristus' rike. Det lilla hornet i Daniel 8 passar exakt: Det kommer efter Grekland och blir förstört pÄ ett övernaturligt sÀtt, "utan mÀnniskohand", nÀr Jesus kommer tillbaka. (JÀmför Daniel 8:25 med Daniel 2:34.)

B. Daniel 8 sÀger att Medo-Persien skulle företa sig "stora" ting (vers 4), Grekland "mycket stora" ting (vers 8) och det lilla hornet "övermÄttan" stora ting (vers 9). Historieböckerna Àr eniga om att ingen annan makt Àn Rom blev "övermÄttan" stor efter Grekland.

C. Rom utökade sin makt Ät söder (Egypten), Ät öster (Macedonien), och "Ät det hÀrliga landet" (Palestina), precis som profetian förutsade (vers 9). Rom Àr den enda stormakt som passar in hÀr.

D. Bara Rom satte sig upp mot Jesus, "hÀrskarornas furste" (vers 22) och "furstarnas furste" (vers 25). Det hedniska Rom korsfÀste honom och förstörde det judiska templet. Och det pÄvliga Rom "slog ner" (vers 11) den himmelska helgedomen och "förtrampade" (vers 13) den genom att byta bort Jesu prÀsttjÀnst i himlen, mot ett jordisk prÀstadöme som utger sig för att kunna förlÄta synder. Ingen utom Gud kan förlÄta synder (Lukas 5:21). Och Jesus Àr vÄr ende prÀst och medlare (1 Timoteus 2:5).

Den lilla horn-makten förföljde och förintade miljoner av Guds folk.
Den lilla horn-makten förföljde och förintade miljoner av Guds folk.

4. Daniel 8 talar om för oss att denna lilla horn-makt ocksÄ skulle förinta mÄnga av Guds barn (verserna 10,14,15) och slÄ sanningen till jorden (vers 12). NÀr en av de heliga frÄgade hur lÀnge Guds folk och den himmelska helgedomen skulle förtrampas, vad var svaret frÄn himlen?

"DÄ svarade han mig: TvÄ tusen tre hundra aftnar och morgnar; dÀrefter skall helgedomen komma till sin rÀtt igen." Daniel 8:14.

Svar:   Svaret frĂ„n himlen var att helgedomen i himlen skulle renas efter 2300 profetiska dagar, eller 2300 bokstavliga Ă„r. (I studieguide 15 förklarades den profetiska Ă„r-dags-principen frĂ„n Hesekiel 4:6 och 4 Moseboken 14:34.) Vi har redan lĂ€rt oss att reningen av den jordiska helgedomen i det gamla Israel skedde pĂ„ den stora försoningsdagen.

PÄ den dagen klargjordes vem som hörde Gud till, och alla deras synder utplÄnades. Den som inte ville vÀnda om frÄn sin synd, utrotades ur Israel. PÄ sÄ sÀtt renades lÀgret frÄn synd.

Himlen försÀkrade hÀr Daniel att synd och det lilla hornets makt inte för alltid skulle vara mÀktigt, regera vÀrlden och outtröttligt förfölja Guds folk. I stÀllet skulle Gud efter 2300 Är, pÄ den himmelska försoningsdagen eller domedagen, trÀda fram, och dÄ skulle synd och syndare bli dömda och förvisade frÄn universum för alltid. Hela universum kommer sÄ att bli syndfritt. Alla orÀtter mot Guds folk skall Àntligen rÀttas till, och den frid och harmoni som en gÄng rÄdde i Eden, skall Äter fylla universum.

Daniel bad Gud om hjÀlp att förstÄ profetian om de 2300 Ären.
Daniel bad Gud om hjÀlp att förstÄ profetian om de 2300 Ären.

5. Vilken viktig punkt underströk Àngeln Gabriel flera gÄnger?

"Ge akt hÀrpÄ, du mÀnniskobarn; ty synen syftar pÄ Àndens tid." "Se, jag vill kungöra för dig vad som skall ske, nÀr det lider mot slutet med vreden." "Men göm du den synen, ty den syftar pÄ en avlÀgsen framtid." Daniel 8:17,19,26, kursiven ditlagd.

Svar:   Gabriel poĂ€ngterade flera gĂ„nger att synen om de 2300 dagarna handlade om hĂ€ndelser vid tidens Ă€nde. I studieguide 15 lĂ€rde vi oss att tidens Ă€nde började Ă„r 1798. Ängeln ville att vi skulle förstĂ„ att profetian om de 2300 dagarna frĂ€mst gĂ€ller oss som lever i slutet av denna vĂ€rldens historia. Den har ett speciellt budskap för oss i dag.

Inledning till Daniel kapitel 9
Efter Daniels syn i kapitel 8, kom Àngeln Gabriel och började förklara synen för honom. Men nÀr Gabriel kom till de 2300 dagarna, föll Daniel ihop och blev sjuk. Men efter en tid blev han bra igen och gick tillbaka till sitt arbete i regeringen. Men hela tiden tÀnkte han pÄ det som han inte hade fÄtt förklarat för sig - de 2300 dagarna. Daniel bad intensivt för sitt folk, judarna, som var tillfÄngatagna i Medo-Persien. Han bekÀnde sina egna synder och bad Gud förlÄta Àven folkets synder. Daniels 9:e kapitel börjar med Daniels bekÀnnelse och uppriktiga bön till Gud.

Ta dig tid hÀr att lÀsa Daniel 9 innan du fortsÀtter den hÀr studieguiden.

Ängeln Gabriel kom till Daniel och förklarade profetian om de 2300 dagarna.
Ängeln Gabriel kom till Daniel och förklarade profetian om de 2300 dagarna.

6. Vem var det som plötsligt rörde vid Daniel medan han bad, och vilket budskap hade han (Daniel 9:21-23)?

Svar:   Ă„ngeln Gabriel rörde vid Daniel och sa att han hade kommit för att förklara resten av synen frĂ„n Daniel kapitel 8 (jĂ€mför Daniel 8:26 med Daniel 9:23).

Gabriel förklarade för Daniel viktiga hÀndelser som skulle ske under de 2300 Ären.
Gabriel förklarade för Daniel viktiga hÀndelser som skulle ske under de 2300 Ären.

7. Hur stor del av de 2300 Ären skulle ges till (vara bestÀmda för) Daniels folk, judarna, och deras huvudstad Jerusalem (Daniel 9:24)?

Svar:   Sjuttio veckor skulle vara "bestĂ€mda över," eller ges till, judarna. Sjuttio profetiska veckor Ă€r detsamma som 490 bokstavliga Ă„r (70 x 7 = 490). Guds folk skulle snart fĂ„ Ă„tervĂ€nda frĂ„n fĂ„ngenskapen i Medo-Persien, och Gud skulle speciellt ge dem 490 Ă„r av de 2300 Ă„ren för att de skulle fĂ„ ytterligare en chans att omvĂ€nda sig och tjĂ€na honom.


8. Vilken hÀndelse och vilket Ärtal skulle ange början av de profetiska 2300 och 490 dagarna (Daniel 9:25)?

Svar:   HĂ€ndelsen som anger början var ett pĂ„bud frĂ„n den persiske kungen Artasastas att Guds folk (som var fĂ„ngar i Medo-Persien) skulle Ă„tervĂ€nda till Jerusalem och Ă„teruppbygga staden. PĂ„budet i Esra kapitel 7, utfĂ€rdades Ă„r 457 f.Kr. - kungens sjunde regeringsĂ„r (vers 7) - och verkstĂ€lldes pĂ„ hösten. Artasastas regering började Ă„r 464 f.Kr.

Jesus döptes exakt nÀr bibelprofetian hade förutsagt.
Jesus döptes exakt nÀr bibelprofetian hade förutsagt.

9. Ängeln sa att Messias skulle komma 69 profetiska veckor, eller 483 bokstavliga Ă„r (69 x 7 = 483), efter Ă„r 457 f.Kr. (Daniel 9:25). Gjorde han det?

Svar:   Ja, verkligen! RĂ€knar man 483 hela Ă„r efter hösten 457 f.Kr., kommer man till hösten 27 e.Kr. Ordet "Messias" betyder "en smord" (Johannes 1:14 maginalen). Jesus smordes med den helige Ande (ApostlagĂ€rningarna 10:38) vid sitt dop (Lukas 3:21,22). Detta hĂ€nde i kejsar Tiberius 15:e regeringsĂ„r (Lukas 3:1), som var Ă„r 27 e.Kr. TĂ€nk, att detta förutsades mer Ă€n 500 Ă„r tidigare!

Jesus började genast med att predika att "tiden Àr fullbordad" (hÀnsyftande till de 483 Ären tills Messias skulle komma). SÄ förkunnade han profetiornas fullbordan (Markus 1:14,14: Galaterbrevet 4:4). Jesus började alltsÄ sin förkunnelse med att understryka betydelsen av att profetian om de 2300 dagarna var korrekt. Detta Àr ju ett helt oslagbart och spÀnnande bevis för att:

A. Bibeln Àr inspirerad.

B. Jesus Àr Messias.

C. Alla andra datum i profetian om de 2300 och 490 Ären ocksÄ Àr tillförlitliga. Vilken fast grund att bygga pÄ!

10. Vi har nu sett pÄ 483 av profetians 490 Är, men det Àr en hel profetiskt vecka, eller sju bokstavliga Är kvar (Daniel 9:26,27). Vad  hÀnder hÀrnÀst? Och nÀr hÀnder det?

10. Vi har nu sett pÄ 483 av profetians 490 Är, men det Àr en hel profetiskt vecka, eller sju bokstavliga Är kvar (Daniel 9:26,27). Vad hÀnder hÀrnÀst? Och nÀr hÀnder det?

Svar:   Jesus "förgörs" eller korsfĂ€stes efter "en halv vecka", vilket Ă€r tre och ett halvt Ă„r efter det han smordes - pĂ„ vĂ„ren 31 e.Kr. LĂ€gg mĂ€rke till hur evangeliet lyser igenom i Daniel 9:26: "Efter de sextiotvĂ„ veckorna skall en som Ă€r smord förgöras."

Jesus dog pÄ korset för vÄr skull! "Han hade ingen synd gjort" (1 Peter 2:22) men dog för vÄra synder (1 Korinterbrevet 15:3; Jesaja 53:5). Jesus offrade villigt och kÀrleksfullt sitt dyrbara liv för att frÀlsa oss frÄn synd. Halleluja, vilken FrÀlsare! Det Àr detta som Àr kÀrnan i Daniel kapitel 8 och 9.

LĂ€rjungarna predikade till stora skaror av judar.
LĂ€rjungarna predikade till stora skaror av judar.

11. Om nu Jesus dog efter tre och ett halvt Är, hur kunde han dÄ "med mÄnga sluta ett starkt förbund" under sju Är, som det stÄr i profetian i Daniel 9:27?

Svar:   Förbundet Ă€r en helig överenskommelse att frĂ€lsa mĂ€nniskorna frĂ„n deras synder (Hebreerbrevet 10:16,17). Efter sitt tre och ett halvt-Ă„riga uppdrag, fortsatte förbundet att gĂ€lla genom lĂ€rjungarna (Hebreerbrevet 2:3). Han sĂ€nde dem först bara till den judiska nationen (Matteus 10:5,6), eftersom hans utvalda folk fortfarande hade tre och ett halvt Ă„r kvar av de 490 Ă„ren, pĂ„ sig att omvĂ€nda sig.

Efter att Stefanus hade blivit stenad, började lÀrjungarna predika Àven för icke-judarna.
Efter att Stefanus hade blivit stenad, började lÀrjungarna predika Àven för icke-judarna.

12. NÀr den 490 Är lÄnga nÄdatiden för den judiska nationen slutgiltigt var förbi pÄ hösten Är 34 e.Kr, vad började lÀrjungarna göra?

Svar:   De började predika evangelium Ă€ven för icke-judar och andra folk och nationer i vĂ€rlden (ApostlagĂ€rningarna 13:46). Stefanus, en gudfruktig diakon, stenades offentligt Ă„r 34 e.Kr. FrĂ„n och med den hĂ€ndelsen var inte judarna lĂ€ngre Guds utvalda folk eller nation, eftersom de hade förnekat Jesus och Guds plan.

FrÄn och med dÄ rÀknar Gud alla mÀnniskor av alla nationaliteter som följer och tjÀnar honom, till sina andliga judar. De har blivit hans utvalda folk - "arvingar efter löftet." Naturligtvis inkluderar det ocksÄ de judar som personligen tar emot och tjÀnar Jesus (Galaterbrevet 3:27-29 Romarbrevet 2:28,29).

Guds undersökande dom bevittnas av himlarnas hÀrskaror.
Guds undersökande dom bevittnas av himlarnas hÀrskaror.

13. Hur mÄnga av profetians 2300 Är Äterstod efter Är 34 e.Kr? Vilket Àr profetians slutÄr? Vad sa Àngeln skulle hÀnda det Äret (Daniel 8:14)?

Svar:   Det var 1810 Ă„r kvar (2300 minus 490 = 1810). Profetians slutĂ„r Ă€r 1844 (34 e.Kr. + 1810 = 1844). Ängeln sa att helgedomen skulle komma till sin rĂ€tt igen, den skulle renas, och den himmelska domen skulle börja. (Den jordiska helgedomen förstördes Ă„r 70 e.Kr. Vi sĂ„g i studieguide 17 att den himmelska försoningsdagen, eller domen, skulle inleda Ă€ndens tid. Vi vet nu att den började Ă„r 1844. Det hade Gud bestĂ€mt, och det Ă€r lika visst och sĂ€kert som att Messias skulle framtrĂ€da Ă„r 27 e.Kr. Guds folk pĂ„ den sista tiden har fĂ„tt i uppdrag att förkunna det för hela vĂ€rlden (Uppenbarelseboken 14:6,7). Det blir bĂ„de spĂ€nnande och intressant att lĂ€sa mer detaljerat om domen i studieguide 19. Gud sade pĂ„ Noas tid att domens flod skulle komma om 120 Ă„r (1 Mosebok 6:3) - och sĂ„ hĂ€nde ocksĂ„. Gud sade pĂ„ Daniels tid att den slutliga domen skulle börja 2300 Ă„r efter Daniel(Daniel 8:14) - och sĂ„ hĂ€nde ocksĂ„. Gud har suttit till doms sedan 1844.

Betydelsen av försoningen
Det engelska ordet för försoning Àr "atonement" och det betydde ursprungligen "at-one-ment", vilket nÀrmast kan översÀttas med att vara "ett med" eller "förenad med". Det antyder ett harmoniskt förhÄllande. FrÄn början var hela universum i perfekt harmoni. Men Lucifer, en strÄlande himmelsk Àngel (som vi lÀrde oss om i studieguide 2), ifrÄgasatte Gud och hans sÀtt att regera. Lucifer fick med sig en tredjedel av de himmelska Ànglarna i sitt uppror (Uppenbarelseboken12:3-4, 7-9).

Det hÀr upproret mot Gud och hans kÀrleksprinciper kallas i Bibeln för synd
(Jesaja 53:6 1 Johannes 3:4). Synd för med sig kaos, förrÀderi, besvikelse och all sorts ondska. VÀrst av allt Àr straffet för synd, som Àr evig död i den brinnande sjön (Romarbrevet 6:23 Uppenbarelseboken 21:8). Synd sprider sig snabbare och Àr dödligare Àn den farligaste cancer. Synd försatte hela universum i fara.

SÄ Gud kastade ut Lucifer och hans Ànglar frÄn himlen
(Uppenbarelseboken 12:7-9), och Lucifer fick ett nytt namn - Satan, som betyder "fiende." Hans fallna Ànglar kallas demoner. NÀr Satan förförde Adam och Eva kom synden till hela mÀnskligheten. Vilken förfÀrlig tragedi! Satan verkade redan frÄn början ha fÄtt överhanden i den förödande konflikten mellan gott och ont. Situationen verkade hopplös.

Men, nej! Jesus, Guds Son
- gudomen sjÀlv - som var mer vÀrd Àn alla mÀnniskor som nÄgonsin skulle komma att leva pÄ jorden, gick med pÄ att offra sig eget liv för att betala dödsstraffet för alla syndare. (1 Korinterbrevet 5:7). Genom att acceptera hans offer kunde syndare bli fria frÄn sina synder (Romarbrevet 3:25). Den hÀr underbara planen innebar Àven att Jesus kunde, om han blev ombedd, komma in i en persons liv (Uppenbarelseboken 3:20), och förÀndra den personen (2 Korinterbrevet 5:17). Jesus kunde dÄ ge av sin kraft att motstÄ Satan och att Äterskapa varje omvÀnd person till Guds avbild, sÄ som det var menat frÄn början (1 Mose 1:26, 27 Romarbrevet 8:29).

Det vÀlsignade försoningsoffret
innefattar ocksÄ en plan för att isolera och förinta synden - tillsammans med Satan, hans demoner och alla som valt syndens vÀg (Matteus 25:41 Uppenbarelseboken 21:8). För att alla mÀnniskor över hela jorden ska kunna fatta ett intelligent beslut, kommer evangeliet om Guds kÀrlek, och kunskapen om Satan och hans onda diktatur att predikas överallt. Varje enskild mÀnniska mÄste sedan sjÀlv vÀlja sida. (Matteus 24:14 Uppenbarelseboken 14:6, 7).

Varje mÀnniskas fall kommer att granskas i den himmelska rÀttssalen.
(Romarbrevet 14:10-12), och Gud kommer ta varje individs val i beaktande. (Uppenbarelseboken 22:11, 12). Till slut, nÀr synden Àr utrotad, ska Gud skapa en ny himmel och en ny jord (2 Petrus 3:13 Jesaja 65:17), dÀr synd aldrig mer kommer att finnas (Nahum 1:9), och ge den till sitt folk att ha som sitt hem för all evighet (Uppenbarelseboken 21:1-5). Fadern och Sonen kommer sedan att bo dÀr tillsammans med sitt folk i himmelsk glÀdje och harmoni för alltid.

Allt detta innefattas i "at-one-ment," att vara "Äterförenad med".
Gud har talat om det för oss genom sitt Ord, och illustrerat det i Gamla Testamentets helgedomstjÀnst, sÀrskilt pÄ försoningsdagen. Jesus Àr nyckeln till försoning. Hans kÀrleksfulla offer för oss pÄ Golgata gör det möjligt. Att bli av med synden i vÄra liv och i universum Àr bara möjligt genom Jeus (ApostlagÀrningarna 4:12). Inte undra pÄ att himmelens trepunktsbudskap till vÀrlden i dag, bjuder oss tillbe Jesus (Uppenbarelseboken 14:6, 7).

Varför skulle nÄgon vilja ta bort en viktig del av denna profetia?
Varför skulle nÄgon vilja ta bort en viktig del av denna profetia?

14. Varför tar en del bibeltolkare bort den sista veckan (= de sista sju Ären) frÄn de 490 Är som speciellt tilldelats den judiska nationen, och lÀgger den vid tiden för vÀrldens Ànde i samband med Antikrists verksamhet?

Svar:   Det Ă€r en bra frĂ„ga - "Varför skulle nĂ„gon vilja ta bort de sista sju Ă„ren frĂ„n de 490 Ă„ren som var tillĂ€gnade den judiska nationen, och lĂ€gga till dem vid tidens Ă€nde?"

LÄt oss titta pÄ fakta:
A. Det finns ingen som helst anledning eller grund för att sÀra pÄ de 490 Ären i profetian. De hÀnger ihop, precis som Guds folks 70-Äriga fÄngenskap som det stÄr om i Daniel 9:2.

B. Ingenstans i Bibeln delas det pÄ en tidsangivelse (dagar, veckor, mÄnader, Är). Det Àr alltid en sammanhÀngande, kontinuerlig, tidsperiod. Det finns inget bibliskt stöd för att en del av en tidsprofetia ska skÀras av eller delas pÄ och lÀggas nÄgon annan stans.

C. År 27 e.Kr. (Ă„ret dĂ„ Jesus döptes) Ă€r början av profetians sista sju Ă„r. Det underströk ju Jesus genom att börja sin verksamhet med att sĂ€ga. "Tiden Ă€r fullbordad." Markus 1:15.

D. NÀr Jesus dog pÄ korset pÄ vÄren 31 e.Kr., ropade han och sa, "Det Àr fullbordat." VÄr FrÀlsare hÀnvisade hÀr klart och tydligt till profetian om hans död i Daniel kapitel 9, nÀmligen:

1. Messias skulle "förgöras" eller korsfÀstas (vers 26).

2. Genom honom skulle "slaktoffer och spisoffer vara avskaffade". Han dog för oss alla som det sanna Guds Lamm (vers 27 1 Korinterbrevet 5:7 15:3).

3. Han försonade vÄra missgÀrningar (vers 24).

Det finns alltsÄ ingen biblisk grund eller bevis för att skÀra av den sista veckan, eller sju Är, av de 490 Ären som den judiska nationen fÄtt som extra nÄdatid, och lÀgga in dem i samband med Anitkrists verksamhet vid vÀrldens Ànde. Vad som Àr Ànnu allvarligare Àr att genom att flytta pÄ dessa sju Är, förvanskas meningen med profetiorna i Daniels bok och Uppenbarelseboken sÄ att folk helt enkelt inte kan förstÄ dem. Det Àr dÀrför Gud fördömer privata tolkningar av profetior, som t.ex. i fallet "sjuÄrs-gapet". SÄdana uttydningar leder alltid mÀnniskor vilse.


15. Jag har tagit emot Kristi försoningsoffer för mitt liv, och har bett honom rena mig frÄn synd och göra mig till en ny mÀnniska.

Svar:   


FrÄgor för eftertanke

1. En makt, representerad av ett litet horn, förekommer bĂ„de i Daniel 7 och 8. Är det samma makt?


Den lilla horn-makten i Daniel 7 symboliserar pÄvemakten. Den lilla horn-makten i Daniel 8 symboliserar bÄde det hedniska och det pÄvliga Rom.

2. Det stÄr "tvÄ tusen tre hundra aftnar och morgnar" i Daniel 8:14. Betyder det 1150 dagar, som jag har hört sÀgas?


Nej, Bibeln visar tydligt i 1 Mosebok 1:5,8,13,23,31 att en afton och en morgon Àr en dag. Det fanns heller ingen historisk hÀndelse efter 1150 dagar som skulle kunna vara av profetisk betydelse.

3. Vilken betydelse har "den fria viljan" i den kristnes liv?


Den Àr en nyckel till framgÄng. Gud har alltid lÄtit mÀnniskan ha en fri vilja (Josua 24:15). Trots att han helst skulle vilja rÀdda alla mÀnniskor (1 Timoteus 2:3,4), sÄ lÄter han oss vÀlja sjÀlva (5 Mosebok 30:19). Gud tillÀt Satan att göra uppror. Och han tillÀt Adam och Eva att vÀlja att vara olydiga. RÀttfÀrdighet Àr inget jag fÄr automatiskt och som tar mig till himlen mot min vilja, oberoende av hur jag lever mitt liv. Fritt val betyder att jag kan Àndra mig nÀr jag vill. Jesus vill att vi vÀljer honom (Matteus 11:28-30), och att vi gör det medvetet varje dag (Psalm 86:3). Om jag medvetet vÀljer Jesus varje dag, kommer han att förÀndra mig och göra mig lik honom och till slut ta mig med i sitt nya rike. Men kom ihÄg att jag kan Àndra mig och gÄ Ät ett annat hÄll precis nÀr jag vill. Gud tvingar mig inte. Det Àr dÀrför det Àr sÄ viktigt att jag varje dag medvetet vÀljer att tjÀna honom.

4. MÄnga tror att den seleukidiske kung Antiochus Epiphanes Àr det lilla hornet i Daniel 8. Hur vet vi att det inte kan vara sÄ?


Det finns mÄnga anledningar. HÀr Àr nÄgra:

A. Antiochus Epiphanes blev aldrig "övermÄttan stor", som profetian sÀger (Daniel 8:9).

B. Han regerade inte vid "slutet" eller ens nÀra slutet av det seleukidiska riket som profetian föreskriver (Daniel 8:23), utan ungefÀr i mitten.

C. De som lÀr att Antiochus Epiphanes Àr det lilla hornet, rÀknar de 2300 dagarna som bokstavliga dagar i stÀllet för profetiska dagar - en dag för ett Är. Denna bokstavliga tidsrymd av drygt sex Är har ingen meningsfull betydelse i Daniel kapitel 8. Alla försök att passa in denna bokstavliga tidsperiod med Antiochus Epiphanes har misslyckats, vilket mÄnga gÄnger har varit pinsamt för dess föresprÄkare.

D. Det lilla hornet existerar fortfarande vid "tidens Ànde" (Daniel 8:12,17,19), men Antiochus Epiphanes dog 164 f.Kr.

E. Det lilla hornet skulle vÀxa "övermÄttan stort" mot söder, öster och mot Palestina (Daniel 8:9).

Antiochus Epiphanes regerade visserligen i Palestina en kort tid, men han hade ingen framgÄng i Egypten (söder) eller Macedonien (öster).

F. Det lilla hornet skulle slÄ ner Guds helgedom (Daniel 8:11). Antiochus Epiphanes slog inte ner templet i Jerusalem. Han ohelgade det, men templet förstördes av romarna Är 70 e.Kr. Han förstörde inte heller Jerusalem, som det stÄr i profetian (Daniel 9:26).

G. Med förödelsens styggelse i Daniel 9:26,27 syftade inte Kristus pÄ vad Antiochus Epiphanes redan stÀllt till med 167 f.Kr., utan i stÀllet pÄ den nÀra framtid dÄ romarnas armé skulle förstöra Jerusalem och templet redan under hans generation Är 70 e.Kr. (Lukas 21:20-24). I Matteus 24:15 nÀmner Jesus speciellt profeten Daniel, och sÀger att det som förutsÀgs i Daniel 9:26,27 kommer att slÄ in nÀr de kristna (i framtiden) ser förödelsens styggelse "stÄ pÄ en helig plats" i Jerusalem. Detta kan inte missförstÄs.

H. Jesus visade klart pÄ sambandet mellan Jerusalems förstörelse och Israels slutgiltiga vÀgran att ta emot honom som sin Kung och FrÀlsare (Matteus 21:33-43 23:37,38 Lukas 19:41-44). Detta samband mellan förnekandet av Messias och förstörelsen av staden och templet Àr det centrala budskapet i Daniel 9:26,27. Det Àr ett budskap som talar om följderna av Israels styvnackade förnekan av Messias - Àven efter att ha fÄtt 490 extra nÄdeÄr pÄ sig. Att överföra denna profetia pÄ Antiochus Epiphanes, som dog 164 f.Kr., lÄngt innan Jesus ens var född, förintar ju hela meningen med Daniel kapitel 8 och 9 - Bibelns viktigaste tidsprofetia.


TestfrÄgor

1. VĂ€duren i Daniel 8 symboliserar (1)


_____   Babylon.
_____   Medo-Persien.
_____   Grekland.
_____   Rom.

2. Vad symboliserar bocken i Daniel 8? (1)


_____   Egypten.
_____   Palestina.
_____   Grekland.
_____   Assyrien.

3. Det lilla hornet i Daniel 8 representerar (1)


_____   Antiochus Epiphanes.
_____   Rom. BĂ„de dess hedniska och pĂ„vliga skede.
_____   Ateism.
_____   Irak.

4. Den stora försoningsdagen i det gamla Israel var en domens dag. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

5. Hur stor del av de 2300 Ären var avsatta för judarna?(1)


_____   490 Ă„r.
_____   700 Ă„r.
_____   1810 Ă„r.
_____   100 Ă„r.

6. I bibliska profetior Àr en profetisk dag lika med ett bokstavligt Är. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

7. Profetian om de 2300 Ären förutsade (500 Är innan det hÀnde) att Messias skulle komma Är 27 e.Kr. Precis det Äret kom han ocksÄ. Detta betyder att (3)


_____   Bibeln Ă€r inspirerad.
_____   Ă„ngeln Gabriel var duktig pĂ„ att gissa.
_____   Alla andra tidsangivelser i profetian ocksĂ„ Ă€r riktiga.
_____   Jesus Ă€r Messias.

8. NÀr de 490 nÄdeÄren som den judiska nationen fÄtt, hade gÄtt till Ànda, vad gjorde lÀrjungarna dÄ? (1)


_____   De började predika Ă€ven för folken frĂ„n andra nationer.
_____   De tog en lĂ„ng semester.
_____   De sa att ingen jude nĂ„gonsin kommer att kunna bli frĂ€lst efter Ă„r 34 e.Kr.

9. Enligt profetian om de 2300 Ären i Daniel kapitel 8 och 9, vad hÀnde Är 1844? (1)


_____   Domen började i himlen.
_____   NĂ„datiden för den judiska nationen var till Ă€nda.
_____   Jesus for upp till himlen.
_____   Gud avslutade nĂ„datiden för alla mĂ€nniskor.

10. Den himmelska försoningsdagen kommer att Äterförena - försona - hela universum med Gud. Vilka av följande pÄstÄenden Àr sanna angÄende försoningen? (10)


_____   Jesus offrade sitt liv för att betala vĂ„rt dödsstraff.
_____   Jesus befriande oss frĂ„n vĂ„r syndaskuld.
_____   Jesus förĂ€ndrar oss och gör oss till helt nya mĂ€nniskor.
_____   Jesus Ă„terskapar oss till sin avbild.
_____   I den himmelska rĂ€ttegĂ„ngen tar Gud hĂ€nsyn till varje mĂ€nniskas vilja att tjĂ€na Kristus eller Satan.
_____   Alla mĂ€nniskor pĂ„ jorden kommer att fĂ„ full information om Satans planer att förgöra och Guds underbara plan att frĂ€lsa mĂ€nniskorna.
_____   Synd, Satan och syndare kommer att tas bort och förintas.
_____   Gud skapar nya himlar och en ny jord för sitt folk, och kommer att bo bland dem.
_____   Synd kommer aldrig mer att uppstĂ„.
_____   Jesu offer pĂ„ Golgata gjorde försoningen möjlig.
_____   Satan och hans Ă€nglar kommer att omvĂ€nda sig och bli frĂ€lsta.

11. Det finns ingen biblisk grund eller bevis för att ta bort den sista veckan, eller de sista sju av de 490 Ären, som den judiska nationen hade fÄtt som extra nÄdatid, och flytta den till tidens slut i samband med Antikrists verksamhet. (1)


_____   Sant.
_____   Falskt.

12. År 34 e.Kr., (3)


_____   Tog nĂ„datiden slut för judarna som Guds utvalda folk.
_____   LĂ€rjungarna började predika för andra folk och nationer.
_____   Stefanus, en gudfruktig diakon, stenades.
_____   Domen började i himlen.

13. Den 2300 dagar lÄnga tidsperioden började (1)


_____   34 e.Kr.
_____   1944
_____   1491 f.Kr.
_____   457 f.Kr.

14. Profetiorna i Daniel och Uppenbarelseboken gÀller huvudsakligen oss som lever i dag. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

Free Bible School

Bible School
Enroll in our Free Online Bible School Today!
Start your first lesson now!


Christian Hymns



Freebie!

Ultimate Resource
Request your free book, Ultimate Resource, today and learn how to study the Bible
Get It Now!


Back To Top