Bible Universe » Bible Study Guides

separator

Skapade Gud Satan?

Skapade Gud Satan?
De flesta mÀnniskor i vÀrlden har blivit grundlurade av en djÀvulsk hjÀrnas mycket framgÄngsrika verksamhet. En högintelligent varelse vars namn Àr Satan. Denne mörkrets furste Àr mer verklig Àn mÄnga tror... han Àr inte bara en elak sagofigur! Bibeln sÀger att han Àr pÄ riktigt. Han Àr mÀstare pÄ att splittra familjer, sprida lögner om Gud, och orsaka sorg och elÀnde i hela vÀrlden. Han Àr verklig och han Àr desperat. HÀr presenteras Bibelns fakta om mörkrets furste, och om hur du kan övervinna honom!
Synden börjde med Satan, som Àven kallas djÀvulen.
Synden börjde med Satan, som Àven kallas djÀvulen.

1. Var kom synden ifrÄn?

"DjÀvulen har syndat frÄn begynnelsen." 1 Johannes 3:8. "Den store draken, den gamle ormen, som kallas djÀvul och Satan." Uppenbarelseboken 12:9.

Svar:   Satan, Ă€ven kallad djĂ€vulen, Ă€r syndens upphovsman. Utan Bibeln skulle ursprunget till synd förbli oförklarat.

Satan bodde i himlen nÀr han syndade. Hans namn var Lucifer som betyder
Satan bodde i himlen nÀr han syndade. Hans namn var Lucifer som betyder "MorgonstjÀrna."

2. Vad hette Satan innan han syndade, och var bodde han dÄ?

"Hur har du inte fallit frÄn himlen, du strÄlande morgonstjÀrna! (Lucifer)" Jesaja 14:12. Jesus sade: "Jag sÄg Satan falla ned frÄn
himlen sÄsom en ljungeld." Lukas 10:18. "Du var en kerub som skuggade vida, och jag hade satt dig att vara pÄ det heliga gudaberget." Hesekiel 28:14.

Svar:   Hans namn var Lucifer, och han bodde i himlen. Lucifer symboliseras av Babylons kung i Jesaja 14 och som kungen av Tyrus i Hesekiel 28.

Lucifer var en himmelsk Àngel, skapad av Gud. Han var perfekt i sin visdom och otroligt vacker och hade sin plats nÀrmast Guds tron.
Lucifer var en himmelsk Àngel, skapad av Gud. Han var perfekt i sin visdom och otroligt vacker och hade sin plats nÀrmast Guds tron.

3. VarifrÄn kom Lucifer? Vilken viktig uppgift hade han? Hur blir han beskriven i Bibeln?

"Du var skapad." Hesekiel 28: 13. "Du var en kerub som skuggade vida." Hesekiel 28:14. "Du var ypperst bland hĂ€rliga skapelser, full med vishet och fullkomlig i skönhet." Hesekiel 28.12 
"Med guld var dina tamburiner och flöjter utsmyckade. Lyckosam var du pĂ„ dina vĂ€gar frĂ„n den dag dĂ„ du skapades, till dess att orĂ€ttfĂ€rdighet blev funnen hos dig." Hesekiel 28:15.

Svar:   Lucifer var skapad av Gud precis som alla andra Ă€nglar (Efeserbrevet 3:9). Lucifer var en "skuggande" kerub, eller Ă€ngel. En stor Ă€ngel stĂ„r pĂ„ vĂ€nstra sidan av Guds tron och en annan stĂ„r pĂ„ den högra (Psaltaren 99:1). Lucifer var en av dessa mycket högt uppsatta hĂ€rförare av Ă€nglaskaran. Han var otroligt vacker och helt utan fel. Hans visdom var perfekt. Hans strĂ„lglans var blĂ€ndande. Hesekiel 28:13 antyder att hans stĂ€mband var speciellt gjorda för att göra honom till en framstĂ„ende musiker. Man tror att han ledde den himmelska kören.

Satan vill att mÀnniskorna skall tillbedja honom. Han försökte t.o.m. fÄ Jesus att tillbedja sig.
Satan vill att mÀnniskorna skall tillbedja honom. Han försökte t.o.m. fÄ Jesus att tillbedja sig.

4. Vad hÀnde egentligen i Lucifers liv som fick honom att synda? PÄ vilket sÀtt hÀdade han?

"Ditt hjÀrta högmodades över din skönhet och du förspillde din vishet för ditt prÄls skull." Hesekiel 28:17. "Du sade i ditt hjÀrta: Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjÀrnor vill jag stÀlla min tron... Jag vill göra mig lik den högste" Jesaja 14:13-14.

Svar:   Lucifer lĂ€t högfĂ€rd, avundsjuka, missnöje och sjĂ€lvgodhet ta överhanden i sitt liv. Han beslöt att försöka ta Guds plats för att kunna tvinga alla att tillbe honom. Detta var förrĂ€deri pĂ„ högsta nivĂ„.

AnmĂ€rkning: Varför Ă€r det sĂ„ viktigt med tillbedjan? Jo, för att det Ă€r just tillbedjan som den pĂ„gĂ„ende striden mellan Gud och Satan gĂ€ller. MĂ€nniskan skapades till att vara glad och lycklig och helt tillfreds bara nĂ€r hon tillber Gud allena. Inte ens Ă€nglar skall tillbes (Uppenbarelseboken 22:8-9). Redan frĂ„n början försökte Satan fĂ„ mĂ€nniskan att tillbe sig. Även flera Ă„rtusenden senare, nĂ€r han frestade Jesus i öknen, stod tillbedjan i centrum (Matteus 4:8-11). I dessa sista dagar uppmanar Bibeln oss att tillbe Gud, vĂ€rldens skapare (Uppenbarelseboken 14:6-7). Detta gör Satan sĂ„ arg att han Ă€r beredd att anvĂ€nda bĂ„de vĂ„ld och dödshot för att tvinga mĂ€nniskor att tillbe honom i stĂ€llet för Gud (Uppenbarelseboken 13:15).

Alla tillbeder nÄgon eller nÄgonting:
makt, prestige, mat, nöjen, stĂ€llning, ens egen Ă„sikt, etc. Gud sĂ€ger "Du skall inga andra gudar hava jĂ€mte mig". 2 Mose 20:3. SĂ„vida vi inte tillbeder honom enbart, sĂ„ Ă€r vi emot honom (Matteus 12:30). Denna nyhet Ă€r chockerande men sann. Om nĂ„gon eller nĂ„gonting annat Ă€n Gud fĂ„r första platsen i mitt liv, sĂ„ stödjer jag – kanske omedvetet – Satan och tillbedjan av honom. Har Gud frĂ€msta platsen i mitt liv, eller upphöjer jag omedvetet Satan? Det Ă€r nĂ„got att tĂ€nka pĂ„, eller hur?

Lucifers missnöje utvecklades till en öppen revolt mot Gud. En tredjedel av himlens Ànglar stödde Satans uppror mot Gud. Resultatet blev att Lucifer och hans anhÀngare kastades ut frÄn himlen.
Lucifers missnöje utvecklades till en öppen revolt mot Gud. En tredjedel av himlens Ànglar stödde Satans uppror mot Gud. Resultatet blev att Lucifer och hans anhÀngare kastades ut frÄn himlen.

5. Vad blev följden i himlen av Lucifers uppror?

"En strid uppstod i himlen: Mikael och hans Ànglar gav sig i strid med draken; och draken och hans Ànglar stridde mot dem, men de förmÄdde intet mot dem, och i himmelen fanns nu inte mer plats för dem. Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas djÀvul och Satan, och som förvillar hela vÀrlden; han blev nedkastad till jorden, och hans Ànglar kastades ned jÀmte honom." Uppenbarelseboken 12:7-9.

Svar:   Lucifer fick med sig en tredjedel av den himmelska Ă€nglaskaran (Uppenbarelseboken 12:3-4) och orsakade dĂ€rmed ett uppror i himlen. Gud hade inget annat val Ă€n att förvisa Lucifer och hans Ă€nglar frĂ„n himlen. Detta var utan tvekan den största strid som nĂ„gonsin utkĂ€mpats. Satans mĂ„l var att ta över tronen, Ă€ven om det betydde att nĂ„gon mĂ„ste dö. (Johannes 8:44). Efter sin utvisning fick han namnet Satan (Ă„klagare), djĂ€vul (förtalare), och hans Ă€nglar kallas för demoner.

Satans högkvarter Àr jorden. Han hatar mÀnniskor och han försöker sÄra Gud genom att göra dig illa.
Satans högkvarter Àr jorden. Han hatar mÀnniskor och han försöker sÄra Gud genom att göra dig illa.

6. Var har Satan numera sitt högkvarter? Vilken instÀllning har han till mÀnniskor?

"DĂ„ frĂ„gade Herren Åklagaren: "VarifrĂ„n kommer du?" Åklagaren svarade Herren och sade: "FrĂ„n en vandring utöver jorden och frĂ„n en fĂ€rd omkring pĂ„ den." Job 2:2.

"GlÀd er fördenskull, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve dig, du jord, och dig, du hav! Ty djÀvulen har kommit ned till er i stor vrede, eftersom han vet att den tid han har kvar Àr kort." Uppenbarelseboken 12:12.

"Var nyktra och vaka. Er vedersakare, djÀvulen, gÄr omkring som ett rytande lejon och söker vem han mÄ uppsluka." 1 Petrus 5:8.

Svar:   TvĂ€rt emot vad de flesta tror, har Satan sitt högkvarter pĂ„ jorden, inte i helvetet. Gud gav Adam och Eva herradömet över jorden (1 Mosebok 1:26). NĂ€r de syndade gav de detta herravĂ€lde till Satan (Romarbrevet 6:16), som dĂ„ blev jordens hĂ€rskare, eller prins (Johannes 12:31). Satan hatar mĂ€nniskor, de Ă€r ju skapade till Guds avbild. Och eftersom han inte kan komma Ă„t Gud, riktar han sin giftiga vrede mot mĂ€nniskorna som Ă€r Guds barn. Han Ă€r en ond, grym mördare vars mĂ„l Ă€r att förgöra dig och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt sĂ„ra Gud.

Adam och Eva fick inte Àta av kunskapens trÀd pÄ gott och ont. Straffet skulle bli döden.
Adam och Eva fick inte Àta av kunskapens trÀd pÄ gott och ont. Straffet skulle bli döden.

7. NÀr Gud skapade Adam och Eva gav han dem ett enda förbud. Vad var det? Vad skulle straffet för övertrÀdelse vara?

"Men av kunskapens trÀd pÄ gott och ont skall du inte Àta, ty nÀr du Àter dÀrav det skall du döden dö". 1 Mosebok 2:17.

Svar:   De fick inte Ă€ta av trĂ€det med kunskap om gott och ont. Om de Ă„t av det, skulle de straffas med döden.

Satan förvandlade sig till en talande orm och övertalade Eva att Àta av den förbjudna frukten.
Satan förvandlade sig till en talande orm och övertalade Eva att Àta av den förbjudna frukten.

8. Vad gjorde Satan för att kunna lura Eva? Vilken var den första lögnen?

"Men ormen var listigare Àn alla markens djur som Herren Gud hade gjort; och han sade till kvinnan: Skulle dÄ Gud ha sagt: Ni ska inte Àta av nÄgot trÀd i lustgÄrden?" "DÄ sade ormen till kvinnan: Ingalunda ska ni dö; men Gud vet, att nÀr ni Àter dÀrav, ska era ögon öppnas, sÄ att ni blir sÄsom Gud och förstÄr vad gott och ont Àr." 1 Mosebok 3:1,4-5.

Svar:   Satan anvĂ€nde en orm - det klokaste och mest tilltalande djur Gud hade gjort - för att att lura Eva. Ormen hade ursprungligen kanske till och med vingar och kunde kanske flyga (Jesaja 14:29-30; 30:6). LĂ€gg mĂ€rke till att ormen inte kröp förrĂ€n Gud förbannade den (1 Mosebok 3:14). Satans lögner var: (1) Ni skall visst inte dö och (2) om ni Ă€ter av frukten blir ni kloka. Satan, som Ă€r lögnens fader (Johannes 8:44), blandade sanning med de lögner han sa till Eva. Lögner som innehĂ„ller ett visst mĂ„tt av sanning Ă€r de mest trovĂ€rdiga. Det var sant att de skulle komma att lĂ€ra kĂ€nna "ondskan" efter att ha syndat. I sin stora kĂ€rlek hade Gud gjort sĂ„ att de inte behövde kĂ€nna till varken sorg, lidande, smĂ€rta eller död. Satan fick denna kunskap att verka lockande, precis som han gör idag. Satan ljög om hurudan Gud Ă€r, eftersom han vet att ingen som kĂ€nner Guds rĂ€tta karaktĂ€r nĂ„gonsin vill vĂ€nda sig bort frĂ„n honom.

I och med att Adam och Eva Ät av den förbjudna frukten, gick de över pÄ Satans, Guds bittra fiendes, sida.
I och med att Adam och Eva Ät av den förbjudna frukten, gick de över pÄ Satans, Guds bittra fiendes, sida.

9. Var det egentligen sÄ farligt att Àta en liten frukt? Varför fick Adam och Eva lÀmna lustgÄrden?

"Den som förstÄr att göra vad gott Àr, men inte gör det, för honom blir detta till synd". Jakob 4:17. "Synd Àr övertrÀdelse av lagen". 1 Johannes 3:4. "Den som gör synd, han Àr av djÀvulen". 1 Johannes 3:8. "Och Herren Gud sade: Se, mannen har blivit sÄsom en av oss, sÄ att han förstÄr vad gott och ont Àr. MÄ han nu inte rÀcka ut sin hand och ta jÀmvÀl av livets trÀd och Àta, och sÄ leva evinnerligen." "Och han drev ut mannen, och satte öster om Edens lustgÄrd keruberna jÀmte det ljungande svÀrdets lÄgor, för att bevaka vÀgen till livets trÀd." 1 Mose 3:22,24.

Svar:   Ja, de syndade nĂ€r de Ă„t av frukten eftersom de dĂ€rmed förkastade ett av de fĂ„ villkor som Gud hade stĂ€llt. Det var en öppen revolt mot Guds lag och hans auktoritet. Genom att vara olydiga mot Gud, gjorde Adam och Eva gemensam sak med Satan, Guds fiende. DĂ€rigenom uppstod en separation mellan dem och Gud (Jesaja 59:2). Satan hoppades att paret skulle synda och sedan Ă€ta av livets trĂ€d igen och pĂ„ sĂ„ vis bli odödliga syndare. Men Gud förvisade dem i stĂ€llet ut ur Edens lustgĂ„rd, för pĂ„ sĂ„ sĂ€tt förhindra den tragedin.


10. Vilka uppseendevÀckande fakta finner vi i Bibeln betrÀffande Satans metoder för att sÄra, bedra, tillintetgöra och göra mÀnniskor missmodiga?

Svar:   Satan anvĂ€nder varje upptĂ€nkligt sĂ€tt för att lura och tillintetgöra mĂ€nniskor. Hans demoner kan upptrĂ€da som rĂ€ttfĂ€rdiga mĂ€nniskor, till och med som prĂ€ster. Satan kommer att förstĂ€lla sig till en ljusets Ă€ngel med makt att nedkalla eld frĂ„n himlen. Han kommer att utge sig för att vara Jesus. Men nu har du blivit varnad, sĂ„ fall inte för dessa lögner. Det stĂ„r att nĂ€r Jesus kommer, allas ögon ska se honom (Uppenbarelseboken 1:7). Han kommer att bli kvar, synlig, i skyn, och kommer inte att vidröra jorden (1 Tessalonikerbrevet 4:17).

Bibeln sÀger att Satan:
Lurar/förföljer
(Uppenbarelseboken 12:9,13)
Citerar/felciterar Bibeln
(Matteus 4:5-6)
Felaktigt anklagar/mördar
(Uppenbarelseboken 12:10 Johannes 8:44)
FÄngar/snÀrjer
(2 Timoteus 2:26 1 Petrus 5:8)
För krig mot Guds folk
Uppenbarelseboken 12:17
Binder/uppmuntrar bedrÀgeri
Lukas 13:16 Johannes 13:2,21
TillfÄngatar
Uppenbarelseboken 2:10
BehÀrskar/hindrar
Lukas 22:3-5 1 Tessaloniker 2:18)
Gör under/ljuger
Uppenbarelseboken 16:13-14 Johannes 8:44
UpptrÀder som en ljusets Àngel
2 Korinterbrevet 11:13-15
Orsakar sjukdomar/plÄgar
Job 2:7
Hans demoner upptrÀder som pastorer
2 Korinterbrevet 11:13-15
Förtalar
"DjÀvul" betyder "förtalare"
Nedkallar eld frÄn himlen
Uppenbarelseboken 13:13

Satans bedrÀgerier blir sÄ avancerade, att sÄ gott som hela vÀrlden kommer att följa honom.
Satans bedrÀgerier blir sÄ avancerade, att sÄ gott som hela vÀrlden kommer att följa honom.

11. Hur mÀktiga och effektiva Àr Satans frestelser och strategier?

Han övertygade en tredjedel av himmelens Ànglar (Uppenbarelseboken 12:3-9), han lurade Adam och Eva (1 Mosebok 3), och han lurade alla utom Ätta mÀnniskor pÄ Noas tid. (1 Petrus 3:20). Han kommer att fÄ de förlorade att kÀnna sig trygga (Matteus 7:21-23). NÀstan hela vÀrlden kommer att följa honom (Uppenbarelseboken 13:3). FÄ kommer att bli rÀddade. (Matteus 7:14; 22:14).

Svar:   Satans framgĂ„ngar Ă€r sĂ„ övervĂ€ldigande, att det Ă€r helt otroligt. Han lurade en tredjedel av Ă€nglarna! I berĂ€ttelsen om Noa var det bara Ă„tta mĂ€nniskor som inte blev lurade. Innan Jesus kommer för andra gĂ„ngen, kommer Satan att upptrĂ€da som en himelsk varelse och utge sig för att vara Kristus. Hans förmĂ„ga att bedra kommer att vara sĂ„ stor, att enda sĂ€kra sĂ€ttet att inte bli lurad, Ă€r att vĂ€gra att gĂ„ och se honom. (Matteus 24:23-26). Om du fullstĂ€ndigt vĂ€grar att se eller lyssna, kommer Jesus att skydda dig frĂ„n villfarelsen (Johannes 10:29).

Vid vÀrldens slut kommer Satan att kastas i den brinnande sjön. Det kommer bara tt bli aska kvar av honom och hans existens Àr avslutad för all framtid.
Vid vÀrldens slut kommer Satan att kastas i den brinnande sjön. Det kommer bara tt bli aska kvar av honom och hans existens Àr avslutad för all framtid.

12. NÀr och var kommer djÀvulen att fÄ sitt straff? Vad blir det för straff?

"SÄ skall det ock ske vid tidens Ànde. MÀnniskosonen skall dÄ sÀnda ut sina Ànglar, och de skall samla tillhopa och föra bort ur hans rike alla dem som Àr andra till fall, och dem som gör vad orÀtt Àr, och skall kasta dem i den brinnande ugnen." Matteus 13:40-42. "Och djÀvulen som förvillade dem, blir kastad i samma sjö av eld och svavel." Uppenbarelseboken 20:10. "GÄ bort ifrÄn mig, ni förbannade, till den eviga elden, som Àr tillredd Ät djÀvulen och hans Ànglar." Matteus 25:41. "DÀrför lÀt jag eld gÄ ut frÄn dig, och av den blev du förtÀrd. Jag lÀt dig ligga sÄsom aska pÄ jorden inför alla som besökte dig. ...Du tog en Ànde med förskrÀckelse för evig tid." Hesekiel 28:18-19.

Svar:   DjĂ€vulen kommer att kastas i den brinnande sjön pĂ„ jorden vid vĂ€rldens slut. Elden kommer att totalt förtĂ€ra Satan och det kommer bara att bli aska kvar av honom. Det blir slutet pĂ„ hans liv och existens för all evighet. Denna eld kommer ocksĂ„ att förinta alla syndare. I denna sista stora kraftmĂ€tning kommer ingen som stĂ„r pĂ„ Guds sida att dö och ingen som stĂ„r pĂ„ Satans sida kommer att överleva.

MÀrk: Vi kan inte fatta den sorg som Fadern och Sonen kommer att kÀnna nÀr Satan slutgiltigt dör. Han stod dem nÀrmare Àn nÄgon annan - en varm, personlig vÀn. Den smÀrta Gud Fadern och Jesus kÀnner nÀr de tvingas förgöra honom och alla de som han har lyckats fÄ med sig, gör mer ont Àn elden kan göra dem som brinner dÀri.

Guds barn kan vara trygga i himlen. Synden kommer aldrig mer att finnas.
Guds barn kan vara trygga i himlen. Synden kommer aldrig mer att finnas.

13. Vad Àr det som slutligen definitivt gör slut pÄ synden? Kommer den nÄgonsin att kunna uppstÄ igen?

"SÄ sant jag lever sÀger Herren, för mig skall alla knÀn böja sig, och alla tungor skall prisa Gud." Romarbrevet 14:11. (Se Àven Filipperbrevet 2:10.11; Jesaja 45:23.) "Inte tvÄ gÄnger behöver hemsökelsen drabba." Nahum 1:9.

Svar:   TvĂ„ viktiga saker kommer att avgöra saken:

För det första kommer alla varelser i himlen och pÄ jorden, Àven djÀvulen och hans Ànglar, att av egen fri vilja knÀböja och öppet erkÀnna att Gud Àr sann, rÀttvis och rÀttfÀrdig. Ingen frÄga kommer att lÀmnas obesvarad. Alla syndare kommer att öppet erkÀnna att de gÄtt förlorade pÄ grund av sin egen medvetna vÀgran att ta emot Guds kÀrlek och frÀlsning. De kommer att förstÄ och erkÀnna att i rÀttvisans namn mÄste de dö. De kommer att medge att de förtjÀnar evig död.

För det andra, kommer synd för alltid att försvinna frÄn universum nÀr Satan, hans Ànglar, syndare och allt som har med synd att göra totalt och slutligt förgörs. Gud försÀkrar oss i Bibeln att synd aldrig mer kommer att fÄ smutsa ner hans universum.

Jesus möjliggjorde syndens totala utplÄnande.
Jesus möjliggjorde syndens totala utplÄnande.

14. Vem Àr det som ser till att synden definitivt, totalt och för alltid Àr utplÄnad ur universum?

"Och just dÀrför uppenbarades Guds Son, att han skulle göra om intet djÀvulens gÀrningar." 1 Johannes 3:8. "DÄ nu barnen hade blivit delaktiga av kött och blod, blev ock han pÄ ett liknande sÀtt delaktig dÀrav, för att han genom sin död skulle göra dens makt om intet, som hade döden i sitt vÄld, det Àr djÀvulen." Hebreerbrevet 2:14

Svar:   Genom sitt liv, sin död och sin uppstĂ„ndelse, Ă€r det Jesus som kan försĂ€kra oss om att synden Ă€r för alltid borta.

Gud, vÄr himmelske Fader, Àlskar oss mer Àn en mÀnsklig fader nÄgonsin kan Àlska sina barn. Han lÀngtar efter att  fÄ ta emot oss i sitt nya rike.
Gud, vÄr himmelske Fader, Àlskar oss mer Àn en mÀnsklig fader nÄgonsin kan Àlska sina barn. Han lÀngtar efter att fÄ ta emot oss i sitt nya rike.

15. Vilka kÀnslor har Gud Fader för oss mÀnniskor?

"Ty Fadern sjÀlv Àlskar er." Johannes 16:27 (Se Àven Johannes 3:16 och 17:22-23)

Svar:   Fadern Ă€lskar mĂ€nniskorna precis lika mycket som Sonen gör. Jesu frĂ€msta syfte med sitt liv var att visa oss Faderns karaktĂ€r, sĂ„ att vi skulle kunna se hur kĂ€rleksfull, varm och omtĂ€nksam Fadern verkligen Ă€r. (Johannes 5:19).

Satan felrepresenterar Fadern
Satan försöker fÄ oss att tro att Fadern Àr okÀnslig, högdragen, petig, strÀng och otillgÀnglig (Satans egna egenskaper). Han till och med beskriver sina egna fula verk som "Guds finger." Jesus kom för att undanröja detta förtal mot Faderns namn och för att visa att vÄr himmelske Fader Àlskar oss mer Àn en mor Àlskar sitt barn (Jesaja 49:15). Jesu favoritÀmne var Guds tÄlamod, ömhet och oÀndliga nÄd.

Fadern lÀngtar efter oss
I avsikt att göra mÀnniskorna övermÄttan lyckliga, har vÄr himmelske Fader förberett ett underbart och evigt hem för dem. VÄra drömmar hÀr Àr ingenting i jÀmförelse med vad han har i beredskap Ät oss! Han lÀngtar efter att fÄ vÀlkomna oss till den glada familjefesten dÀr ovan! LÄt oss förkunna det glada budskapet! Och lÄt oss vara beredda. NedrÀkningen har redan börjat.


16. För mig Àr det goda nyheter att Gud Fadern Àlskar mig lika mycket som Jesus gör.

Svar:   


FrÄgor för eftertanke

1. Var det verkligen ett Àpple som Adam och Eva Ät?


Vi vet inte. Bibeln sÀger inte vilken sorts frukt det var.

2. VarifrÄn kommer förestÀllningen att djÀvulen Àr en röd figur, till hÀlften mÀnniska och till hÀlften djur med horn och svans?


Det kommer frÄn den hedniska mytologin, och Satan glÀds Ät den hÀr vanförestÀllningen. Han vet att tÀnkande mÀnniskor avfÀrdar fantasimonster och dÀrmed förnekar hans existens. De som inte tror att djÀvulen finns, blir de första att falla för hans lurendrejeri.

3. Gud sade till Adam och Eva: "Den dag du Àter dÀrav skall du döden dö." Varför dog de inte den dagen?


Bibeln talar om tvÄ olika dödar:

(1) Den "första" döden dör vi alla (Hebreerbrevet 9:27),

(2) Den "andra" döden dör alla onda mÀnniskor i den brinnande sjön (Uppenbarelseboken 21:8).
Skillnaden ligger i det att det kommer inte att bli nÄgon uppstÄndelse frÄn den andra döden. Den Àr evig.

Jesus dog den andra döden för varje mÀnniska
NÀr Adam och Eva syndade skulle de omedelbart ha dött den andra döden. Men Jesus gick in i deras stÀlle och erbjöd sig att dö den andra döden pÄ Golgata för varje mÀnniska. Hans osjÀlviska offer rÀddade dem (Hebreerbrevet 2:9).

NÀr Adam syndade, blev hans "odödliga" vÀsen ett "döende" vÀsen.
Vad betrÀffar den första döden, sÄ stÄr det i 1 Mosebok 2:17: "du skall döden dö". Det betyder att Adam och Eva skulle komma in i ett tillstÄnd av döende. Innan de syndade, var de odödliga och syndfria. Odödligheten upprÀtthölls genom att de Ät av livets trÀd. NÀr de syndade förÀndrades deras vÀsen till ett döende syndfullt vÀsen. Detta var vad Gud hade sagt. Eftersom de blev förhindrade att nÄ livets trÀd, började nedbrytningsprocessen och förfallet med en gÄng, vilket slutligen ledde till döden. Graven blev en verklighet. Gud underströk detta senare nÀr han talade med dem: "Ty du Àr stoft och till stoft skall du Äter varda." 1 Mosebok 3:19.

4. Men Àr inte Gud ansvarig för Satans synder eftersom han har skapat honom?


Nej inte alls. Gud skapade Lucifer som en helt perfekt och syndfri Àngel. Lucifer gjorde sig sjÀlv till djÀvul. Valfrihet Àr en av Guds regerings principer. Gud visste redan nÀr han skapade Lucifer att han skulle synda. Om Gud vid denna tidpunkt hade vÀgrat att skapa honom, skulle han ha brutit mot den grundlÀggande fria viljans princip.

"Fri Vilja" Àr Guds sÀtt.
Även om Gud klart visste vad Lucifer skulle göra, sĂ„ skapade han honom Ă€ndĂ„. Detsamma gĂ€llde nĂ€r han skapade Adam och Eva, och det gĂ€ller Ă€ven dig och mig. Gud vet innan vi Ă€r födda hur vi kommer att leva, men trots det lĂ„ter han oss vĂ€lja att leva antingen efter hans ledning eller efter Satans. Gud Ă€r villig att bli missförstĂ„dd och att bli felaktigt anklagad medan han ger oss tid att fritt vĂ€lja vem vi vill följa.

Bara en kÀrleksfull Gud skulle ta risken att ge full frihet till alla.
Denna fina, viktiga gÄva som den fria viljan Àr, kan endast komma frÄn en rÀttvis, öppen och kÀrleksfull Gud. Det Àr en Àra och en glÀdje att tjÀna en sÄdan Herre och vÀn.

VÀlj att tjÀna Gud.
Det kommer snart att bli ett slut pÄ problemet med synd. I begynnelsen var allt "gott." 1 Mosebok 1:31. "Vi vet att vi tillhör Gud och att hela vÀrlden Àr i den ondes vÄld" 1 Johannes 5:19. Alla mÀnniskor mÄste vÀlja att tjÀna Gud eller Satan. AnvÀnd din fantastiska frihet du fÄtt av Gud att tjÀna honom.

5. Varför dödade inte Gud Satan nÀr han syndade? DÄ hade vi ju sluppit det hÀr elÀndet!


Anledningan var att synd var ett helt nytt begrepp i Guds universum, och dess invĂ„nare förstod inte vad det var för nĂ„gonting. Antagligen förstod inte ens Lucifer det frĂ„n början heller. Lucifer var en intelligent, högt respekterad ledare av Ă€nglaskaran. Hans sĂ€tt att initiera synden orsakade troligen mycket konfunderingar bland Ă€nglarna. Kanske började han sĂ„ hĂ€r: "Himlen Ă€r en bra plats, men den skulle kunna bli bĂ€ttre om vi Ă€nglar kunde fĂ„ vara med och bestĂ€mma lite mer. Eftersom Gud Fadern och Sonen har haft oemotsagd auktoritet sĂ„ lĂ€nge, verkar det som om de blivit blinda för verkligheten i sitt ledarskap. Änglar borde inte behöva lyda order som vi gör nu. Vi borde fĂ„ vara med och bestĂ€mma. Gud vet att mina förslag Ă€r riktiga, och han kĂ€nner sig hotad. Vi bör inte lĂ„ta vĂ„ra högt Ă€rade ledare riskera himlens existens bara för att de förlorat kontakten med verkligheten. De kommer att lyssna till oss om vi gĂ„r samman. Vi fĂ„r inte visa oss svaga vi mĂ„ste handla. Om inte, kommer vi att gĂ„ förlorade under en regering som inte vĂ€rdesĂ€tter oss."

En tredjedel av himlens Ànglar slöt sig till Lucifer.
Lucifers argumentering övertygade mÄnga Ànglar, och en tredjedel av dem slöt sig till honom. Om Gud genast hade utplÄnat Lucifer, kunde det ha hÀnt att de Ànglar som inte riktigt förstod Guds karaktÀr hade börjat tillbe Gud av rÀdsla. Kanske de tÀnkte: "Lucifer kunde ha haft rÀtt. Var försiktiga! Om vi inte gör som Gud sÀger, kanske han dödar oss ocksÄ!" Det hade inte löst nÄgra problem. Det hade bara skapat fler.

Gud vill bara ha frivillig gudstjÀnst som utförs av kÀrlek.
Den enda sorts tillbedjan som Àr acceptabel inför Gud, Àr frivilligt tjÀnande som görs i kÀrlek. Lydnad av andra motiv, vad de vara mÄ, Àr inte acceptabelt inför Gud.

Gud ger Satan tid att visa vilka principer han arbetar efter
Satan pÄstod att han hade en bÀttre plan för att regera universum. Gud ger honom tid att demonstrera och visa oss hur det blir nÀr han, Satan, fÄr bestÀmma. Gud kommer inte att utplÄna synden förrÀn varenda sjÀl i hela universum har blivit övertygad om att Satan regerar med oÀrlighet, hat, vÄld, lögn och förstöring.

Hela universum betraktar detta skÄdespel.
Bibeln sÀger: "Ett skÄdespel har vi blivit för vÀrlden, för bÄde Ànglar och mÀnniskor." 1 Korinterbrevet 4:9. Hela universum tittar med förundran pÄ medan vi spelar vÄr roll i den stora striden mellan Kristus och Satan. NÀr denna strid Àr slutkÀmpad kommer alla att fullt ha insett och förstÄtt de bÄda rikenas principer, och har haft möjlighet att vÀlja antingen Kristus eller Satan. De som valt att alliera sig med synd och Satan, kommer att bli utplÄnade med honom, medan Guds folk kommer att fÄ Ätnjuta evig trygghet i sitt himmelska hem.


TestfrÄgor

1. Vem Àr syndens ursprung? (1)


_____   Mikael
_____   Lucifer
_____   Gabriel.

2. Var levde Lucifer nÀr han syndade första gÄngen? (1)


_____   PĂ„ jorden
_____   I himlen
_____   PĂ„ nordstjĂ€rnan

3. Vilka av följande beskrivningar passar pÄ Lucifer som han var innan han syndade? (6)


_____   Skapad Ă€ngel
_____   Full av vishet
_____   Red pĂ„ en himmelsk, vit hĂ€st
_____   Perfekt
_____   Portvakt i himlen
_____   BegĂ„vad musiker
_____   Otroligt vacker
_____   Skuggande kerub

4. Vilka av följande pÄstÄenden Àr sanna om Lucifers uppror? (5)


_____   Han kastades ner frĂ„n himlen.
_____   Han Ă„ngrade sig och stannade i himlen.
_____   Han gömde sig i ett palats.
_____   Hans namn blev Satan.
_____   Han var den förste syndaren.
_____   Jesus sĂ„g nĂ€r han blev utkastad.
_____   En tredjedel av himlens alla Ă€nglar kastades ut med honom.

5. Vad ville Lucifer? (2)


_____   FĂ„ tillbedjan
_____   Störta Gud och ta hans plats.
_____   Flyga tvĂ€rs genom hela universum.

6. Vilka av nedanstÄende pÄstÄende Àn sanna om djÀvulen, Satan? (4)


_____   Han Ă€r röd och har horn och klövar.
_____   Han bor i helvetet.
_____   Han Ă€lskar mĂ€nniskor.
_____   Han kan förstĂ€lla sig till en lysande Ă€ngel.
_____   Han kan inte göra under.
_____   Han Ă€r en lögnare och en mördare.
_____   Han kan kalla ner eld frĂ„n himlen.
_____   De allra flesta mĂ€nniskor kommer att följa honom och gĂ„ förlorade.

7. Vilka av nedanstÄende pÄstÄenden Àr sanna betrÀffande Adams och Evas syndafall? (3)


_____   Satan var förklĂ€dd till en Ă€ngel.
_____   Satan kallade Gud för lögnare.
_____   Vi vet att Satan gav dem Ă€pplen.
_____   Satan kom först till Adam.
_____   Satan hoppades att de skulle förbli odödliga syndare.
_____   Satan blandade lögn med sanning nĂ€r han frestade dem.

8. Vad Àr sant angÄende Satans slutliga straff? (4)


_____   Det kommer slutligen bara att bli aska kvar av honom.
_____   Hans Ă€nglar kommer att klara sig.
_____   Helveteselden kommer att vara i himlen.
_____   Satan och hans Ă€nglar kommer att erkĂ€nna att de hade fel.
_____   Elden kommer Ă€ven att förgöra synd och syndare.
_____   Satan kommer att erkĂ€nna Guds rĂ€ttvisa.

9. Varför dödade inte Gud Lucifer genast nÀr han hade syndat? (4)


_____   Ă„nglarna skulle kunna missförstĂ„ det.
_____   En del skulle kunna bli rĂ€dda för Gud.
_____   Lucifer var för stark för Gud.
_____   De goda Ă€nglarna hindrade honom.
_____   Det behövdes tid för att visa vilka planer Lucifer hade.
_____   Det behövdes tid för att visa godheten med Guds plan.

10. Vad Àr det som slutligen kommer att visa att Gud hade rÀtt? (1)


_____   Gud ska lĂ„ta mirakel ske.
_____   Varenda varelse i hela universum kommer att knĂ€böja och erkĂ€nna Guds kĂ€rlek och rĂ€ttvisa.
_____   Himlens Ă€nglar kommer att befalla alla att tjĂ€na Gud.

11. Vilka av de nedanstÄende pÄstÄendena Àr sanna betrÀffande synd? (5)


_____   Jesus har försĂ€krat att synden Ă€r övervunnen.
_____   Synd Ă€r övertrĂ€delse av Guds lag.
_____   Synd skiljer oss frĂ„n Gud.
_____   Det Ă€r enkelt att övervinna synd.
_____   Satan Ă€r lögnens fader.
_____   Efter det att synden slutligen Ă€r övervunnen, kommer den aldrig att kunna komma tillbaka igen.

12. Vilka av nedanstÄende pÄstÄenden Àr sanna? (5)


_____   Satan skyller sina egenskaper pĂ„ Gud.
_____   Gud Ă€lskar oss mer Ă€n vĂ„ra förĂ€ldrar gör.
_____   Satan bĂ€r skulden till de flesta naturkatastrofer.
_____   Jesu liv visade oss Guds karaktĂ€r.
_____   Gud Fader Ă€r en hĂ„rd och strĂ€ng person.
_____   De flesta mĂ€nniskor missförstĂ„r Gud.

Free Bible School

Bible School
Enroll in our Free Online Bible School Today!
Start your first lesson now!


Christian Hymns



Freebie!

Ultimate Resource
Request your free book, Ultimate Resource, today and learn how to study the Bible
Get It Now!


Back To Top