Bible Universe » Bible Study Guides

separator

Fallet avslutat

Fallet avslutat
Juryn har fattat sitt beslut, domen lÀses upp... fallet anses avslutat! Vilken allvarlig tanke! Stunden Àr snart hÀr, dÄ varenda mÀnniska som nÄgonsin levat mÄste stÄ till svars för sina handlingar inför en allseende Gud (2 Korinterbrevet 5:10). Men du behöver inte förskrÀckas - fatta mod! Miljoner mÀnniskor före dig har funnit att sanningen om domen egentligen Àr goda nyheter! PÄ inte mindre Àn fyra stÀllen brister Uppenbarelseboken ut i lovpris och tacksÀgelse nÀr den stora domedagen nÀmns! Visste du att mer Àn tusen texter i Bibeln talar om domen? Och nÀstan alla Bibelns författare hÀnvisar till den, sÄ det mÄste vara nÄgot mycket viktigt. Du kommer att fÄ en riktig ögonöppnar-upplevelse, nÀr du studerar detta Äsidosatta Àmne. [Observera att domen Àr uppdelad i tre faser... Var uppmÀrksam pÄ det nÀr du studerar den hÀr lektionen!]

Domens första fas
1. Ängeln Gabriel gav Daniel profetian om den himmelska domen som började Ă„r 1844. Denna första fas av domen kallas för den undersökande domen, och den hĂ„lls innan Jesus kommer tillbaka. Vilka mĂ€nniskor rannsakas i denna första fas? NĂ€r avslutas den?

"Domen skall begynna, och det pÄ Guds hus." 1 Petrus 4:17. "MÄ den som Àr orÀttfÀrdig fortfara att öva sin orÀttfÀrdighet och den som Àr oren att orena sig. SÄ ock den som Àr rÀttfÀrdig, han fortfare att öva sin rÀttfÀrdighet, och den som Àr helig att helga sig. Se, jag kommer snart och har med mig min lön, för att vedergÀlla var och en efter som hans gÀrningar Àro." Uppenbarelseboken 22:11, 12. (Se Àven 1 Timoteus 3:15.)

Svar:   Den avslutas alldeles innan Jesus kommer tillbaka. Alla (bĂ„de levande och döda) som utgett sig för att vara kristna - "Guds hus" - kommer att rannsakas i den undersökande domen. (Vi lĂ€ste om Ă„rtalet 1844 i studieguide 18.)

Jesus försvarar sina trogna efterföljare i rÀttegÄngen och lovar dem en frikÀnnande dom.
Jesus försvarar sina trogna efterföljare i rÀttegÄngen och lovar dem en frikÀnnande dom.

2. Vem Àr ordförande vid rÀttshandlingarna? Vem Àr domaren? Vem Àr försvarsadvokaten? Vem Àr Äklagaren? Vilka Àr vittnena?

"En som var gammal satte sig ned, ...hans tron var av eldslÄgor." "Man satte sig till doms, och böcker blev upplÄtna." Daniel 7:9,10. "Vi har en föresprÄkare hos Fadern, Jesus Kristus, som Àr rÀttfÀrdig." 1 Johannes 2:1. "All dom har han [Fadern] överlÄtit Ät Sonen." Johannes 5:22. "Satan, ...vÄra bröders Äklagare Àr nerkastad, han som dag och natt anklagade dem inför vÄr Gud." Uppenbarelseboken 12:9,10. "SÄ sÀger han som Àr Amen, det trovÀrdiga vittnet, begynnelsen till Guds skapelse." Uppenbarelseboken 3:14. (Se Àven Kolosserbrevet 1:12-15.)

Svar:   Gud Fadern, den gamle av dagar, Ă€r ordförande vid rĂ€ttegĂ„ngen. Han Ă€lskar dig innerligt (Johannes 16:27). Satan Ă€r den ende Ă„klagaren. I den himmelska rĂ€ttssalen Ă€r Jesus - din bĂ€ste vĂ€n som Ă€lskar dig - din försvarsadvokat, domare och vittne. Och han har lovat att "rĂ€tt ska bli skipad Ă„t den Högstes heliga." Daniel 7:22.

De bevis som framförs i domen kommer frÄn himmelens böcker.
De bevis som framförs i domen kommer frÄn himmelens böcker.

3. VarifrÄn kommer bevisen som anvÀnds i den undersökande domen? Vilket rÀttesnöre anvÀnds? Om Gud redan vet allting om alla mÀnniskor, varför behövs en rÀttegÄng?

”SĂ„ satte man sig ned till doms, och böcker blev upplĂ„tna.” Daniel 7:10. ”Och de döda blev dömda efter sina gĂ€rningar, pĂ„ grund av det som var upptecknat i böckerna.” Uppenbarelseboken 20:12. ”De ...ska dömas genom frihetens lag.” Jakob 2:12. ”Ett skĂ„despel har vi ju blivit för vĂ€rlden, för bĂ„de Ă€nglar och mĂ€nniskor.” 1 Korinterbrevet 4:9.

Svar:   Bevisen kommer frĂ„n böcker dĂ€r alla detaljer frĂ„n personens hela liv finns nedtecknade. I de trognas böcker stĂ„r deras böner, deras omvĂ€ndelse, deras syndabekĂ€nnelse och förlĂ„telse, öppet sĂ„ att alla kan se. Dessa böcker visar att med Guds kraft kan den kristne leva ett gudfruktigt liv. Gud visar öppet sin glĂ€dje över de frĂ€lstas liv. Domen kommer att visa att "det finns ingen fördömelse för dem som Ă€r i Kristus Jesus." Romarbrevet 8:1.

Guds tio budord Àr rÀttesnöret i domen (Jakob 2:10-12). Att bryta mot Guds lag Àr synd (1 Johannes 3:4). Lagens rÀttfÀrdighet fullÀndas av Jesus i alla hans efterföljare (Romarbrevet 3:3, 4). Att tvivla pÄ detta Àr att tvivla pÄ Jesu ord och Jesu kraft.

Denna rannsakning sker inte för att informera Gud om nÄgonting. Han vet redan allting (2 Timoteus 2:19). Men eftersom de frÀlsta kommer till himlen frÄn en korrupt vÀrld, skulle det vara naturligt om Ànglarna och invÄnarna frÄn andra, syndfria, vÀrldar Àr lite nervösa för att nÄgon frÄn jorden kommer till himlen och börjar med synd pÄ nytt. Men rannsakningen visar öppet alla hemligheter och svarar pÄ alla frÄgor. Satans mÄl har alltid varit att framstÀlla Gud som orÀttvis, hÀnsynslös, kÀrlekslös och lögnaktig. Det Àr dÀrför viktigt att alla i hela universum sjÀlva fÄr se vilket tÄlamod Gud har haft med syndarna. Domens frÀmsta syfte Àr att rentvÄ Guds karaktÀr (Uppenbarelseboken 11:16-19 15:2-4 16:5, 7 19:1, 2 Daniel 4:36, 37). LÀgg mÀrke till att Gud lovprisas och Àras för sitt sÀtt att genomföra med domen.

Alla aspekter av en mÀnniskas liv kommer att bli granskade i domen.
Alla aspekter av en mÀnniskas liv kommer att bli granskade i domen.

4. Vilken del av en persons liv tar man hÀnsyn till i den undersökande domen före Jesu Äterkomst? Vad kommer att faststÀllas? Hur avgörs belöningar?

”Gud skall dra alla gĂ€rningar till doms, nĂ€r han dömer allt vad förborgat Ă€r, evad det Ă€r gott eller ont.” Predikaren 12:14. ”LĂ„t bĂ„da slagen [sĂ€d och ogrĂ€s] vĂ€xa tillsammans intill skördetiden.” ”MĂ€nniskosonen skall dĂ„ sĂ€nda ut sina Ă€nglar, och de skall samla tillhopa och föra bort ur hans rike alla dem som Ă€r andra till fall, och dem som gör vad orĂ€tt Ă€r.” Matteus 13:30, 41. ”Se, jag kommer snart och har med mig min lön, för att vedergĂ€lla var och en efter som hans gĂ€rningar Ă€r.” Uppenbarelseboken 22:12.

Svar:   Varje liten detalj, Ă€ven hemliga tankar och handlingar, kommer att granskas. Det Ă€r dĂ€rför denna första del av domen kallas för den undersökande domen. Domen avgör vilka av de som pĂ„stĂ„r sig vara kristna verkligen blir frĂ€lsta. Domen kommer följaktligen Ă€ven att avgöra vem som inte blir frĂ€lst och dĂ€rför inte heller blir dömd i den undersökande domen. Även om vi Ă€r frĂ€lsta av nĂ„d sĂ„ kommer vi att bli belönade efter vĂ„ra gĂ€rningar, vad vi utrĂ€ttat och hur vi levt. Det Ă€r vĂ„ra handlingar som visar om vi Ă€r genuina kristna (Jakob 2:26).


Domens andra fas
5. Vilka mÀnniskor Àr med och dömer i himlen under de 1000 Ären som Uppenbarelsebokens 20:e kapitel handlar om? Vad Àr syftet med denna andra del av domen?

”Vet n dĂ„ inte att de heliga ska döma vĂ€rlden? ...Ni vet ju att vi ska döma Ă€nglar.” 1 Korinterbrevet 6:2, 3. ”Och jag sĂ„g troner stĂ„ dĂ€r, och de satte sig pĂ„ dem, de Ă„t vilka gavs makt att hĂ„lla dom.” Uppenbarelseboken 20:4.

Guds heliga frÄn alla tider kommer att sitta med i den andra delen av domen.
Guds heliga frÄn alla tider kommer att sitta med i den andra delen av domen.
Svar:   De “heliga”, eller rĂ€ttfĂ€rdiga, frĂ„n alla tider, de som Kristus tar med sig upp till himlen vid sin andra ankomst, Ă€r de som sitter med i den andra delen av domen.

TÀnk dig att en familj hade en Àlskad son som hade blivit mördad, och att sonen inte var med i himlen. Men mördaren var dÀr. Naturligtvis kommer den familjen att vilja veta varför. I den hÀr andra delen av domen kommer alla rÀttfÀrdiga att fÄ svar pÄ sina frÄgor. Varje förlorad persons liv (Àven Satan och hans Ànglar) kommer noggrant att granskas av de rÀttfÀrdiga. De rÀttfÀrdiga kommer dÀrefter att helt kunna instÀmma med vad Jesus beslutat om var och ens belöning. Det kommer att vara uppenbart för alla att domen Àr helt rÀttvis. Domen kommer att bekrÀfta det beslut, som mÀnniskor redan förut har fattat vad det gÀller vem de valde att tjÀna, Jesus eller nÄgon annan herre (Uppenbarelseboken 22:11, 12). (Se studieguide 12 ifall du behöver repetera vad de 1000 Ären handlar om.)



Domens tredje fas
6. NÀr och var kommer den tredje fasen av den slugtiltiga domen att Àga rum? Vilka ytterligare mÀnniskor kommer att ta del?

“Och han skall den dagen stĂ„ med sina fötter pĂ„ Oljeberget, gent emot Jerusalem.” ”DĂ„ skall Herren, min Gud, komma, ja, du sjĂ€lv och alla heliga med dig.” ”Hela landet frĂ„n Geba till Rimmon, söder om Jerusalem, skall dĂ„ förvandlas till en slĂ€ttmark.” Sakaraja 14:4, 5, 10. ”Och jag sĂ„g den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned frĂ„n himmelen, frĂ„n Gud.” Uppenbarelseboken 21:2. "NĂ€r de tusen Ă„ren har gĂ„tt till Ă€nda, skall Satan
 gĂ„ ut för att förvilla de folk som bo vid jordens fyra hörn
 och samla dem till den stundande striden.” Uppenbarelseboken 20:7, 8.

De ogudaktiga kommer försöka att inta den heliga staden.
De ogudaktiga kommer försöka att inta den heliga staden.
Svar:   Vid slutet av de 1000 Ă„ren kommer enligt Uppenbarelseboken kapitel 20, den tredje delen, den verkstĂ€llande domen, att hĂ„llas. Jesus har dĂ„ Ă„tervĂ€nt till jorden med den heliga staden. Alla ogudaktiga som nĂ„gonsin levat, inklusive Satan och hans Ă€nglar, kommer att vara dĂ€r. De ogudaktiga frĂ„n alla tider kommer att uppvĂ€ckas (Uppenbarelseboken 20:5), och Satan kommer genast att organisera en kraftfull propagandakampanj för att förföra dem. Otroligt nog sĂ„ kommer han att lyckas fĂ„ vĂ€rldens nationer att tro att de kan inta den heliga staden.


7. Vad hÀnder hÀrnÀst?

”Och de drar fram över jordens hela vidd och omringar de heligas lĂ€ger och den Ă€lskade staden.” Uppenbarelseboken 20:9.

Svar:   De ogudaktiga omringar staden och gör sig beredda att anfalla den.

Den tredje fasen av domen kommer att avbryta anfallet mot staden.
Den tredje fasen av domen kommer att avbryta anfallet mot staden.

8. Vad Àr det som avbryter deras stridsplan, och vilket resultat fÄr det?

"Och jag sÄg de döda, bÄde stora och smÄ, stÄ inför tronen, och böcker blev upplÄtna. Och jÀmvÀl en annan bok blev upplÄten; det var livets bok. Och de döda blev dömda efter sina gÀrningar, pÄ grund av det som var upptecknat i böckerna." Uppenbarelseboken 20:12. "Vi mÄste alla, sÄdana vi Àr, trÀda fram inför Kristi domstol." 2 Korinterbrvet 5:10. "SÄ sant jag lever, sÀger Herren, för mig skall alla knÀn böja sig, och alla tungor skall prisa Gud. AlltsÄ skall var och en av oss inför Gud göra rÀkenskap för sig sjÀlv." Romarbrevet 14:11, 14.

Svar:   OvĂ€ntat och helt utan förvarning uppenbarar sig Gud ovanför staden i ett blĂ€ndande, nĂ€stan paralyserande ljussken (Uppenbarelseboken 19:11-21). Sanningens ögonblick har kommit. Varje förtappad mĂ€nniska Ă€nda frĂ„n vĂ€rldens begynnelse, tillsammans med Satan och hans Ă€nglar, möter nu Gud och domen. Allas ögon Ă€r fĂ€stade pĂ„ kungarnas Kung. (Uppenbarelseboken 20:12).

Varje mÀnniska ser sitt eget liv bli granskat
DÀrefter passerar hela livet revy framför varje förlorad mÀnniska. Hon kommer ihÄg Guds oförtröttliga och kÀrleksfulla vÀdjan till omvÀndelse den stilla rösten i det innersta den Äterkommande kÀnslan av övertygelse det envisa vÀgrandet att svara. Alltihop finns dÀr. Man minns allt. Gud vill att de ogudaktiga ska förstÄ. Han kommer att visa alla fakta sÄ att allt framstÄr klart och tydligt för alla inblandade. Alla anteckningar och journaler finns.

Inget göms undan
Gud hÄller inte pÄ med nÄgot himmelskt hemligt uppdrag. Han har inte förstört nÄgra bevis, eller suddat nÄgon inspelning. Det finns inget att dölja. Allt Àr öppet. Varenda mÀnniska som nÄgonsin har levat, och alla bÄde goda och onda Ànglar, kommer att se detta dramornas drama.

De förlorade faller ned pÄ knÀ.
Plötsligt gÄr det en rörelse genom mÀngden. En stackars förtappad sjÀl faller ned pÄ knÀ, tillstÄr sin skuld och erkÀnner öppet att Gud varit mer Àn rÀttvis mot honom. Hans egen envisa stolthet var det som hindrade honom frÄn att svara. Andra mÀnniskor och onda Ànglar börjar göra likadant. Till slut har varenda mÀnniska, varenda ond Àngel och Àven Satan fallit ned inför Gud. (Romarbrevet 14:11). De erkÀnner nu öppet att de falskeligen har anklagat Gud, och erkÀnner hans kÀrleksfulla, rÀttvisa och nÄdefulla behandling mot dem.

Alla erkÀnner att domen Àr rÀttvis
Alla erkÀnner att deras dödsdom Àr rÀttvis - och det enda sÀkra sÀttet att hantera synd. Om varje förlorad person kan det sÀgas, "Det har blivit ditt fördÀrv, o Israel, att du satte dig upp mot mig som var din hjÀlp." Hosea 13:9. Gud stÄr nu som rÀttfÀrdigad inför hela universum. Alla Satans falska anklagelser har avslöjats som ett lögnverk pÄhittat av honom sjÀlv, lögnens fader.

Eld frÄn himlen kommer att för alltid utrota synd och syndare.
Eld frÄn himlen kommer att för alltid utrota synd och syndare.

9. Vilka sista ÄtgÀrder kommer att förinta synden frÄn universum och ge de rÀttfÀrdiga en sÀker framtid och tillvaro?

"Och de ...omringar de heligas lĂ€ger, ...men eld faller ned frĂ„n himmelen frĂ„n Gud och förtĂ€r dem. Och djĂ€vulen, som förvillade dem, blir kastad i sjön av eld och svavel." ”Uppenbarelseboken 20:9, 10. ”De [de ogudaktiga] ska bli sĂ„som aska under era fötter.” Malaki 4:3. ”Ty se, jag vill skapa nya himlar och en ny jord.” Jesaja 65:17. "Nya himlar och en ny jord, dĂ€r rĂ€ttfĂ€rdighet bor." 2 Petrus 3:13. ”Se, nu stĂ„r Guds tabernakel bland mĂ€nniskorna 
och de ska vara hans folk; ja, Gud sjĂ€lv skall vara hos dem.” Uppenbarelseboken 21:3.

Svar:   Eld frĂ„n himlen kommer att falla ned över de ogudaktiga. Elden kommer att för evigt utrota synd och syndare frĂ„n universum (Mer om helveteselden finner du i studieguide 11). Det kommer att bli sorgligt och smĂ€rtsamt för Guds folk, eftersom nĂ€stan alla kommer att ha en vĂ€n eller anhörig i elden. SkyddsĂ€nglar kommer troligen att grĂ„ta över att inte "deras" mĂ€nniska, som de under mĂ„nga Ă„r skyddat och Ă€lskat, Ă€r frĂ€lst. Även Kristus kommer grĂ„ta över dem som han under sĂ„ lĂ„ng tid Ă€lskade och försökte vinna. I detta hemska ögonblick kommer Guds, vĂ„r Ă€lskade Faders, förtvivlan över priset för synd, att vara obeskrivlig.

Nya himlar och jord
DÄ skall Herren avtorka alla tÄrar frÄn deras ögon (Uppenbarelseboken 21:4) och skapa nya himlar och en ny jord - vackrare Àn nÄgon kan beskriva - för sina heliga. Och det bÀsta av allt Àr att han sjÀlv kommer att bo dÀr med de sina i all evighet. Ingen vettig mÀnniska skulle vÀl vilja gÄ miste om detta.

Offerdjuret representerade Jesus offer pÄ korset.
Offerdjuret representerade Jesus offer pÄ korset.

10. PÄ vilket sÀtt symboliserade gudstjÀnsten pÄ den stora försoningsdagen i den gammaltestamentliga helgedomen, domedagen och Guds plan för att förinta synd frÄn universum och ÄterupprÀtta perfekt harmoni?

PrÀstens tjÀnst vid nÄdastolen representerade Jesu prÀsttjÀnst för oss i himlen.
PrÀstens tjÀnst vid nÄdastolen representerade Jesu prÀsttjÀnst för oss i himlen.
Svar:   I studieguide 2 fick vi lĂ€ra oss hur Satan falskeligen anklagade och utmanade Gud och hur han spred den dödsbringande synden ut i universum. Den stora försoningsdagen i det gamla Israel visade, genom symbolik, hur Gud kommer att hantera problemet med synden, och hur han genom sin försoning Ă„terupprĂ€ttar harmoni i universum. De symboliska stegen i den jordiska helgedomen var:

A. Slaktandet av Herrens bock för att betala alla synder.

B. PrÀsten stÀnkte blodet framför nÄdastolen.

C. Domen förrÀttades i följande ordning:

(1) den rÀttfÀrdige antogs, (2) den orÀttfÀrdige fördrevs, och (3) alla spÄr av synd avlÀgsnades ur helgedomen

D. Synderna förs över till syndabocken.

E. Syndabocken förs ut i öknen.

F. MÀnniskorna renas frÄn sina synder.

G. Alla fÄr börja det nya Äret med ett tomt och rent blad.

Dessa fem symboliska steg representerar vad bokstavligen instiftades i den himmelska helgedomen - Guds himmelska huvudkontor i universum. Det första steget ovan Àr en symbol pÄ vad som bokstavligen hÀnder i det första steget nedan det andra steget ovan Àr symbol för det andra steget nedan, etc. LÀgg mÀrke till hur klart och tydligt Gud har symboliserat dessa viktiga försoningshÀndelser:

A. Kristus dog för vÄra synder (1 Korinterbrevet 15:3 5:7).

B. Jesus Àr vÄr översteprÀst, som Äterskapar mÀnniskorna till Guds avbild. (Hebreerbrevet 4:14-16 Romarbrevet 8:29).

C. I domen föreligger alla bevis pÄ bÄde onda och goda liv. Alla syndabevis avlÀgsnas sedan frÄn den himmelska helgedomen. (Uppenbarelseboken 20:12 ApostlagÀrningarna 3:19-21).

D. Skulden för syndens ursprung och dess inverkan pÄ mÀnniskorna lÀggs pÄ Satan. (1 Johannes 3:8 Uppenbarelseboken 22:12).

E. Satan drivs ut i öknen. (De 1000 Ären, Uppenbarelseboken kapitel 20).

F. Satan, synd och syndare förgörs för alltid. (Uppenbarelseboken 20:10 21:8 Psaltaren 37:10, 20 Nahum 1:9).

G. Ny jord skapas för Guds folk. Allt som gÄtt förlorat genom synden ÄterstÀlls till Herrens folk. (2 Petrus 3:13 ApostlagÀrningarna 3:20, 21).

Försoningen Àr inte fullbordad förrÀn hela universum och allt som finns dÀri, Àr Äterskapat som det var innan syndafallet - med försÀkran om att synd aldrig mer ska uppstÄ.

Efter domen kommer synden att vara borta för alltid. De rÀttfÀrdiga kan vara trygga för evigt.
Efter domen kommer synden att vara borta för alltid. De rÀttfÀrdiga kan vara trygga för evigt.

11. Vilka Àr de goda nyheter om domen som vi har sett i denna studieguide? Se sammanfattning nedan.

Svar:   A. Gud och hans sĂ€tt att hantera syndaproblemet kommer pĂ„ ett strĂ„lande sĂ€tt att bli rĂ€ttfĂ€rdigat inför hela universum. Detta Ă€r huvudsyftet med domen.

B. Domen kommer fÀllas till Guds folks fördel.

C. De rÀttfÀrdiga kommer i all evighet att kunna leva trygga frÄn synd.

D. Synden kommer att helt förintas och kommer aldrig mer att uppstÄ.

E. Allt det som Adam och Eva förlorade pÄ grund av synd, kommer att ges tillbaka till de frÀlsta.

F. De ogudaktiga kommer att bli till aska - de kommer inte att torteras i evighet.

G. PÄ domedagen Àr Jesus vÄr domare, försvarsadvokat och tillika vittne.

H. BÄde Fadern och Sonen Àlskar oss. Det Àr djÀvulen som anklagar oss.

I. De himmelska böckerna kommer att vara till hjÀlp för de rÀttfÀdiga. De visar hur nÄdens evangelium förÀndrade deras liv.

J. Det finns ingen fördömelse för dem som Àr i Kristus Jesus, och domen kommer visa att det Àr sant.

K. Ingen enda (mÀnniska eller Àngel) kommer att beklaga sig över att Gud Àr orÀttvis. Alla kommer enhÀlligt att tycka att Gud har varit kÀrleksfull, rÀttvis och snÀll mot alla.


12. Gud lovar att frikÀnna dig i den himmelska domstolen om du ber honom komma in i ditt liv och lÄta honom leda dig. Vill du inte be att han kommer in till dig redan i dag?

Svar:   


FrÄgor för eftertanke

1. Vad Àr skillnaden mellan att ta emot Jesus som min FrÀlsare och att ta emot honom som min Herre?


Det Àr en förfÀrlig skillnad. Jesus som FrÀlsare frÀlser mig frÄn min syndaskuld och ger mig ett helt nytt liv. Han förvandlar mig frÄn syndare till helig mÀnniska. Den förvandlingen Àr ett mirakel och en förutsÀttning för frÀlsning. Ingen kan bli frÀlst utan denna förvandling. Men Jesus Àr dÀrmed inte klar med mig. Jag har nu blivit född pÄ nytt, men han vill att jag ocksÄ ska vÀxa till och bli som honom (Efesierbrevet 4:13). Genom att varje dag ta emot och acceptera honom som den Herre som bestÀmmer över mitt liv, sÄ lÄter han mig, genom sina under, vÀxa till och mogna som kristen (2 Petrus 3:18).

Problemet - Jag vill vara den som bestÀmmer
Problemet Ă€r att jag vill sjĂ€lv bestĂ€mma över mitt liv - gĂ„ min egen vĂ€g. Bibeln kallar detta "orĂ€ttfĂ€rdighet”, eller synd (Jesaja 53:6). Att lĂ„ta Jesus bli Herre Ă€r sĂ„ viktigt att Nya Testamentet kallar honom för ”Herre” 766 gĂ„nger. Bara i ApostlagĂ€rningarna kallas han "Herre" 110 gĂ„nger, men bara pĂ„ tvĂ„ stĂ€llen kallas han ”FrĂ€lsare”. Detta visar hur viktigt det Ă€r att vi erkĂ€nner honom som vĂ„r Herre och lĂ„ter honom visa vĂ€gen i vĂ„ra liv.

En försummad nödvÀndighet - Att göra honom till Herre
Jesus poĂ€ngterade hela tiden nödvĂ€ndigheten av att kröna honom Herre, för han visste att vi skulle glömma det och anse det oviktigt. ( 2 Korinterbrevet 4:5). Om jag inte lĂ„ter Jesus bli Herre över mitt liv sĂ„ kan jag aldrig nĂ„gonsin vĂ€xa i mitt kristna liv och bli iklĂ€dd Kristi rĂ€ttfĂ€rdighet. IstĂ€llet kommer jag att sluta ”elĂ€ndig och ömkansvĂ€rd och fattig och blind och naken.” Och Ă€nnu vĂ€rre, jag kommer att ha kĂ€nslan av att jag ”behöver intet”. Uppenbarelseboken 3:17.

2. Jag trodde att Jesus allena bar vÄra synder. Men pÄ försoningsdagen lade man över alla synder som Guds folk hade begÄtt, pÄ syndabocken. Betyder inte det att syndabocken dÄ ocksÄ bÀr vÄr synd?


Syndabocken, som representerar Satan, bĂ€r inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt vĂ„ra synder. Herrens bock som offrades pĂ„ försoningsdagen representerar Jesus, som pĂ„ Golgata tog pĂ„ sig och betalade för vĂ„ra synder. Jesus allena ”borttager vĂ€rldens synd!” Johannes 1:29. Satan kommer att straffas (liksom alla andra syndare - Uppenbarelseboken 20:12-15) för sina synder, vilka inkluderar skulden för (1) syndens existens, (2) hans egna onda gĂ€rningar, och (3) för att ha fĂ„tt varenda mĂ€nniska pĂ„ jorden att synda. Gud kommer att lĂ€gga skulden för ondskan pĂ„ honom. Det Ă€r detta som överförandet av synd till syndabocken (Satan) pĂ„ försoningsdagen symboliserar.

3. Bibeln sÀger tydligt att Gud förlÄter alla synder som vi erkÀnner (1 Johannes 1:9). Bibeln sÀger ocksÄ tydligt att trots att synderna har blivit förlÄtna, sÄ finns de kvar i himlens böcker tills tidens slut (ApostlagÀrningarna 3:19-21). Varför suddas inte synderna ut nÀr de Àr förlÄtna?


Det finns ett mycket bra skĂ€l till det. Den himmelska domen Ă€r inte avslutad förrĂ€n alla de ogudaktiga har fĂ„tt sin dom – alldeles innan de förgörs vid tidens Ă€nde. Om Gud skulle sudda ut alla förlĂ„tna synder innan denna slutgiltiga fas av domen sĂ„ skulle han kunna bli anklagad för att ha försökt dölja viss sanning. Allt som har hĂ€nt förblir sĂ„ledes öppet Ă€nda tills domen Ă€r helt avslutad.

4. De finns de som sÀger att domen fÀlldes vid korset. Andra sÀger att den fÀlls nÀr vi dör. Vet vi sÀkert att denna studieguide framstÀller tidpunkten för domen pÄ ett korrekt sÀtt?


Ja. För att vi sÀkert skulle kunna veta tidpunkten för domen, sÄ har Gud angett den i detalj, inte mindre Àn 3 gÄnger i Daniel kapitel 7. LÀgg mÀrke till Guds specifika tidsangivelse. Det gÄr inte att missförstÄ. Den gudomliga ordningsföljden anges pÄ tre stÀllen bara i kapitel 7 (verserna 8-14, 20-22, 24-27):

A. Den lilla horn-makten regerade Ă„ren 538-1798 e.Kr. (Se studieguide 15.)

B. Domen börjar nÄgon gÄng efter 1798 (Är 1844) och fortsÀtter tills Jesus kommer tillbaka.

C. Guds nya rike grundas vid domens slut.

Gud gör det alltsÄ helt klart för oss att domen inte fÀlldes vare sig vid korset eller att den fÀlls nÀr vi dör. Nej, den undersökande domen hÄlls mellan Är 1798 och Jesu Äterkomst.

Kom ihÄg att den första Àngelns budskap bland annat sÀger: "Stunden Àr kommen, dÄ han skall hÄlla dom." Uppenbarelseboken 14:6-7. Guds folk pÄ Àndens tid mÄste tala om för vÀrlden att den slutgiltiga domen hÄlls just nu!

5. Vilka viktiga saker kan vi lÀra oss genom att studera om domen?


LÀgg mÀrke till följande fem punkter:

A. Det kan tyckas att Gud tar lĂ„ng tid pĂ„ sig innan han agerar, men han har sin speciella tidsplan. Ingen förlorad person kommer nĂ„gonsin att kunna sĂ€ga ”jag förstod inte” eller ”jag visste inte”.

B. Satan och all ondska kommer till slut att möta Gud i domen. Eftersom domen Àr Guds, och eftersom han Àr den som har alla fakta, sÄ ska vi sluta döma andra och lÄta Gud göra det. Det Àr en allvarlig övertrÀdelse av vÄra befogenheter att döma andra. Det Àr att inkrÀkta pÄ Guds omrÄde och auktoritet.

C. Gud lÄter oss med fri vilja vÀlja vem vi vill tjÀna. Vi mÄste dock vara beredda pÄ allvarliga konsekvenser om vi vÀljer att gÄ emot hans Ord.

D. Det Àr för att Gud Àlskar oss sÄ mycket som han har gett oss Daniels bok och Uppenbarelseboken sÄ att vi ska kunna förstÄ det som kommer att hÀnda pÄ sista tiden. VÄr enda trygghet Àr att lyssna pÄ honom och följa hans rÄd i dessa fantastiska profetiska böcker.

E. Satans plan Àr att förgöra oss alla. Hans strategier att förvilla oss Àr sÄ effektiva och övertygande att nÀstan alla kommer att gÄ i hans fÀlla. Utan Jesu uppstÄndelsekraft i vÄrt dagliga liv faller vi oskyddade i djÀvulens fÀllor, och blir tillspillogivna.


TestfrÄgor

1. Hur mÄnga faser har domen? (1)


_____   Sex.
_____   En.
_____   Tre.

2. Kryssa för det som Àr sant om domens första fas. (7)


_____   Den kallas den undersökande domen.
_____   Den började 1844.
_____   Den pĂ„gĂ„r nu.
_____   Satan Ă€r anklagaren.
_____   Ă„ngeln Gabriel Ă€r domaren.
_____   Gud Ă€r ordförande.
_____   Profeten Jona förutsade den.
_____   Guds lag Ă€r rĂ€ttesnöret.
_____   De som utger sig för att vara kristna blir rannsakade.

3. Vad Àr sant angÄende domens andra fas, d.v.s. den del av domen som hÄlls under de 1000 Ären? (3)


_____   De rĂ€ttfĂ€rdiga frĂ„n alla tider kommar ett vara med.
_____   Satan kommer hela tiden att försöka störa förhandlingarna.
_____   Alla Ă€r överens om att Satans straff Ă€r rĂ€ttvist.
_____   Satans Ă€nglar fĂ„r förlĂ„telse.
_____   De ogudaktiga begĂ€r upprĂ€ttelse.
_____   De frĂ€lsta fĂ„ veta varför deras vĂ€nner inte Ă€r med i himlen.

4. Jesus innehar tre tjÀnster. Vilka? (3)


_____   Domare.
_____   Vittne.
_____   Sheriff.
_____   Kanslist.
_____   Försvarsadvokat.

5. De ogudaktiga kommer att dödas i den verstÀllande domen efter de 1000 Ären. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

6. Gud ser till att alla förlorade mÀnniskor och Ànglar vet varför de Àr förlorade. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

7. I en av domens faser kommer varenda mÀnniska (ond eller god) som nÄgonsin levat, plus Satan och alla onda Ànglar, att vara nÀrvarande. Vilken fas Àr det? (1)


_____   Första fasen - den undersökande domen.
_____   Andra fasen - under de 1000 Ă„ren.
_____   Tredje fasen - den verkstĂ€llande domen efter de 1000 Ă„ren.

8. Varför behövs himlens böcker vid domen? (1)


_____   För att informera Gud.
_____   För att pĂ„minna Gud om det han kanske glömt.
_____   För att Ă€nglarna ska ha nĂ„got att göra.
_____   För att mĂ€nniskor, Ă€nglar och invĂ„nare pĂ„ andra vĂ€rldar ska kunna se att Gud dömer rĂ€ttvist och rĂ€ttfĂ€rdigt.

9. "Försoningen" betyder att Äterföra allt till gudomlig harmoni. Vad Àr del av den stora himmelska försoningen? (5)


_____   Jesu död pĂ„ korset.
_____   Domen.
_____   Jesu tjĂ€nstgöring som vĂ„r översteprĂ€st.
_____   Syndafloden pĂ„ Noas tid.
_____   Daniel i lejongropen.
_____   Den slutliga förintelsen av synd och syndare.
_____   Gud skapar nya himlar och en ny jord.

10. Vilket av nedanstÄende Àr goda nyheter om domen? (5)


_____   Domen fĂ€lls till fördel för de heliga.
_____   DjĂ€vulen brinner i helvetet för evigt.
_____   Synd kommer aldrig mer att uppstĂ„.
_____   Synd kan lĂ€tt uppstĂ„ igen lĂ„ngt fram i tiden.
_____   Jesus Ă€r vĂ„r domare, försvarsadvokat och vittne.
_____   Alla kommer att se att Gud handskats rĂ€ttfĂ€rdigt med synd och frĂ€lsning.
_____   Allt vad Adam och Eva förlorade kommer att Ă„terupprĂ€ttas.

11. Vad Àr sanning om Satan som syndabock? (3)


_____   Han straffas för att ha infört synd.
_____   Han straffas för att ha lurat alla mĂ€nniskor att synda.
_____   Han har inget att göra med betalningen för vĂ„ra synder.
_____   Satan vĂ€grar vara syndabock och undkommer.

12. Domen Àr inte godtycklig. Den faststÀller egentligen bara det beslut och val som mÀnniskan redan gjort nÀr hon valde mellan Jesus och nÄgon annan Herre. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

13. Det huvudsakliga syftet med domen Àr att visa för mÀnniskorna, Satan, onda och goda Ànglar, och innevÄnarna pÄ andra planeter att Gud har handlat vist, rÀttvist och rÀttfÀrdigt med syndatragedin Ànda sen den började. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

Free Bible School

Bible School
Enroll in our Free Online Bible School Today!
Start your first lesson now!


Christian Hymns



Freebie!

Ultimate Resource
Request your free book, Ultimate Resource, today and learn how to study the Bible
Get It Now!


Back To Top