Bible Universe » Bible Study Guides

separator

Skrivet i sten!

Skrivet i sten!
För flera hundra Ă„r sedan skrev Gud in sin lag i sten, och det Ă€r meningen att vi ska hĂ„lla den Ă€n i dag! BergsĂ€kert Ă€r det ocksĂ„ att om vi bryter mot nĂ„got av Guds bud, sĂ„ gĂ„r det oss inte vĂ€l. Är det inte rimligt att vi förvĂ€ntas följa lag och ordning för att fĂ„ bukt med kriminaliteten i vĂ„ra stĂ€der? Det samma gĂ€ller Ă€ven för de tio Guds bud i vĂ„ra egna liv! De Ă€r bud, inte rĂ„d eller rekommendationer, eller ens tio bra idĂ©er. Det Ă€r mycket som stĂ„r pĂ„ spel - ta dig nĂ„gra minuter för att allvarligt tĂ€nka igenom ditt ansvar.
"Och tavlorna var gjorda av Gud."

1. Var det verkligen Gud sjÀlv som skrev de tio budorden?

"...gav han honom [Moses] vittnesbördets tvÄ tavlor, tavlor av sten, pÄ vilka Gud hade skrivit med sitt finger." "Och tavlorna var gjorda av Gud, och skriften var Guds skrift, inristad pÄ tavlorna." 2 Mosebok 31:18, 32:16

Svar:   Ja, himmelens store Gud skrev de tio budorden pĂ„ tavlor av sten med sitt eget finger.

Gud sÀger att synd Àr att bryta mot hans lag.
Gud sÀger att synd Àr att bryta mot hans lag.

2. Vad Àr Guds definition av synd?

"Synd Àr övertrÀdelse av lagen." 1 Johannes 3:4

Svar:   Synd Ă€r nĂ€r man bryter mot Guds tio budord. Och eftersom Guds lag Ă€r utan brist (Psaltaren 19:6), innefattar den all form av synd. Det Ă€r omöjligt att synda utan att bryta mot minst ett av Guds tio bud. Att hĂ„lla buden "hör alla mĂ€nniskor till." Predikaren 12:13. De gĂ€ller oss alla.

De lever lyckligast som följer Guds bud.
De lever lyckligast som följer Guds bud.

3. Varför gav Gud oss de tio budorden?

“SĂ€ll Ă€r den som hĂ„ller lagen.” OrdsprĂ„ksboken 29:18. “LĂ„t ditt hjĂ€rta bevara mina bud. Ty lĂ„ngt liv och mĂ„nga levnadsĂ„r och frid, mer och mer, skall de bereda dig.” OrdsprĂ„ksboken 3:1-2.

Svar:   A. För att vi skulle kunna vara lyckliga och glada.

Gud skapade oss för ett liv av lycka, fred, lÄngt liv, tillfredsstÀllelse, fÀrdigheter och framgÄng och mÄnga andra vÀlsignelser som vi lÀngtar efter. Guds lag Àr kartan som visar oss den rÀtta vÀgen till sann, Àkta glÀdje.

"Vad som kommer genom lagen Àr kÀnnedom om synden." Romarbrevet 3:20. "Synden skulle jag inte ha lÀrt kÀnna, om inte genom lagen ty jag hade inte vetat av begÀrelsen, om inte lagen hade sagt: Du skall icke hava begÀrelse." Romarbrevet 7:7.

B. För att visa mig vad som Àr rÀtt och fel.

Guds lag Àr som en spegel (Jakob 1:23-25). Den visar mig det som Àr fel i mitt liv precis som en spegel visar mig att jag Àr smutsig i ansiktet. Det enda sÀttet för en mÀnniska att veta om hon syndar Àr att uppmÀrksamt studera sitt liv i Guds lags spegel. HÀri ligger rÀddningen för dagens förvillade och förvildade generation. VÄrt hopp stÄr till Guds lag. Den sÀger oss var grÀnserna gÄr!

"Och Herren bjöd oss att göra efter alla dessa stadgar ...för att det alltid skulle gÄ oss vÀl." 5 Mosebok 6:24. "Stöd mig, sÄ att jag blir frÀlst, sÄ vill jag alltid se med lust pÄ dina stadgar. Du aktar för intet alla som far vilse frÄn dina stadgar." Psaltaren 119:117, 118.

C. För att bevara mig frÄn faror och ledsamheter.
Guds lag Àr som ett starkt galler pÄ zoo, som skyddar mig frÄn aggressiva och farliga djur. Den skyddar oss frÄn orenhet, falskhet, mord, avguderi, stöld och mycket annat elÀnde som förstör livet för oss. Alla riktiga lagar Àr till för att skydda oss och tillÄta oss leva i fred och ro. Guds lag Àr inget undantag.

Notera: Gud, som skapade oss, skrev in sin lags oförgÀngliga principer djupt in i alla mÀnniskors hjÀrtan. Skriften har kanske bleknat eller blivit lite suddig, men den Àr fortfarande dÀr. Detta betyder förstÄs ocksÄ att vi inte kan finna riktig frid om vi inte lever i harmoni med vÄr inre natur, dÀr Gud har skrivit dessa principer. Vi Àr skapade att leva i samklang med dem. NÀr vi vÀljer att ignorera dem, blir resultatet alltid disharmoni, spÀnningar och ledsamheter - precis som det blir allvarliga problem om man ignorerar trafikreglerna nÀr man Àr ute och kör.

Lagen skyddar oss frÄn Satan precis som ett galler skyddar oss frÄn lejonet pÄ zoo.
Lagen skyddar oss frÄn Satan precis som ett galler skyddar oss frÄn lejonet pÄ zoo.

4. Varför Àr Guds lag av sÄ stor betydelse för mig personligen?

"Tala och handla sÄ, som det höves mÀnniskor vilka skall dömas genom frihetens lag." Jakob 2:12.

Svar:   För att det Ă€r efter den lagen Gud kommer att döma oss i den himmmelska domstolen. Det Ă€r kanske dags för lite sjĂ€lvrannsakan? Detta Ă€r faktiskt en livsviktig frĂ„ga!

Korset Àr det yttersta beviset pÄ att Guds lag Àr oförÀnderlig.
Korset Àr det yttersta beviset pÄ att Guds lag Àr oförÀnderlig.

5. Kan Guds lag (de tio budorden) nÄgonsin Àndras eller bli ogiltiga?

"Men snarare kunna himmel och jord förgÄs, Àn en enda prick av lagen kan falla bort." Lukas 16:17. "Jag skall inte bryta mitt förbund, och vad mina lÀppar har talat skall jag ej förÀndra." Psaltaren 89:34. "Oryggliga Àr alla hans ordningar. De stÄr fasta för alltid och för evigt." Psaltaren 111:7-8.

Svar:   Absolut inte! Bibeln Ă€r mycket tydlig pĂ„ den hĂ€r punkten. Om lagen hade kunnat Ă€ndras, sĂ„ hade Gud gjort det nĂ€r Adam och Eva syndade, i stĂ€llet för att lĂ„ta sin Son dö för att betala skulden för vĂ„ra lagbrott. Men detta var omöjligt eftersom lagen inte bara Ă€r vanliga regler eller tillfĂ€lliga förordningar. Lagen Ă€r uttryck för Guds heliga karaktĂ€r, och den Ă€ndras inte sĂ„ lĂ€nge Gud existerar.

Studera diagramment nedan, hur Gud och hans karaktÀr har samma egenskaper. FörstÄr Du vad det betyder? De tio budorden Àr Gud i skriven form - skriven sÄ att vi kan förstÄ honom. Det Àr lika omöjligt att Àndra pÄ Guds lag som det Àr att plocka ner Gud frÄn himlen och Àndra pÄ honom. Jesus kom för att visa oss hur lagen (mönstret för ett heligt liv) sÄg ut i mÀnsklig form. Guds karaktÀr kan aldrig förÀndras. Och eftersom lagen Àr Guds karaktÀr pÄ mÀnskligt sprÄk, kan den inte heller Àndras.


GUD ÄR
LAGEN ÄR
GodLukas 18:191 Timoteus 1:8
HeligJesaja 5:16Romarbrevet 7:12
FullkomligMatteus 5:48Psaltaren 19:8
RÀttfÀrdig5 Mosebok 32:4Romarbrevet 7:12
RĂ€ttvis5 Mosebok 32:4Psaltaren 111:7,8
SannJohannes 3:33Psaltaren 19:9
Andlig1 Korinterbrevet 10:4Romarbrevet 7:14
KĂ€rlek1 Johannes 4:8Romarbrevet 13:10
OförÀnderligJakob 1:17Matteus 5:18
Evig1 Mosebok 21:33Psaltaren 111:7,8

Jesus Àr lagen i mÀnsklig gestalt. NÀr han bor i vÄra hjÀrtan, blir det en glÀdje att hÄlla lagen.
Jesus Àr lagen i mÀnsklig gestalt. NÀr han bor i vÄra hjÀrtan, blir det en glÀdje att hÄlla lagen.

6. UpphÀvde inte Jesus lagen nÀr han var hÀr nere pÄ jorden?

"Ni skall inte mena att jag har kommit för att upphÀva lagen. ...Jag har inte kommit för att upphÀva, utan för att fullborda. ...Intill dess himmel och jord förgÄs skall inte den minsta bokstav, inte en enda prick av lagen förgÄs, förrÀn det allt har fullbordats." Matteus 5:17,18.

Svar:   Nej, verkligen inte! Jesus betonade speciellt att han inte hade kommit för att upphĂ€va lagen, men för att fullborda (eller följa) den. I stĂ€llet för att avskaffa lagen, gav Jesus den makt och Ă€ra (Jesaja 42:21). Som exempel förklarade Jesus att nĂ€r det stĂ„r "Du skall icke drĂ€pa" innefattar det Ă€ven att "vredgas pĂ„ din broder" (Matteus 5:21,22) och att hata honom (1 Johannes 3:15). Han sa ocksĂ„ att Ă„trĂ„ Ă€r detsamma som Ă€ktenskapsbrott (Matteus 5:27,28). Jesus sĂ€ger "Älskar ni mig sĂ„ hĂ„ller ni mina bud". Johannes 14:15.

Lagen Ă€r som en kedja. Även om bara en lĂ€nk gĂ„tt sönder, Ă€r hela kedjans funktion förfelad.
Lagen Ă€r som en kedja. Även om bara en lĂ€nk gĂ„tt sönder, Ă€r hela kedjans funktion förfelad.

7. Kan mÀnniskor som medvetet bryter mot ett enda av Guds bud, bli frÀlsta?

"Syndens lön Àr döden." Romarbrevet 6:23. "Herren ...utrotar syndarna." Jesaja 13:9. "Ty om nÄgon hÄller hela lagen i övrigt, men felar i ett, sÄ Àr han skyldig till allt." Jakob 2:10.

Svar:   Nej! De gĂ„r förlorade. De tio budens lag Ă€r den guide vi mĂ„ste följa för att finna Gud och ett heligt liv. Även om vi bara ignorerar ett av buden, bryter vi mot det gudomliga mönstret, eller ritningen. Även om bara en lĂ€nk i en kedja gĂ„tt sönder, Ă€r hela kedjans funktion förfelad. Bibeln sĂ€ger att vi syndar om vi medvetet bryter mot nĂ„got av Guds bud (Jakob 4:17), dĂ€rför att vi dĂ€rmed har tillbakavisat Guds vilja för oss. Bara de som gör Hans vilja kan komma in i himmelriket. Syndarna gĂ„r förlorade.

FrÀlsningen frÄn Jesus Àr lika verklig som vilken annan gÄva som helst, födelsedagspresent eller julklapp. Man fÄr den gratis, speciellt iordninggjord av Jesus.
FrÀlsningen frÄn Jesus Àr lika verklig som vilken annan gÄva som helst, födelsedagspresent eller julklapp. Man fÄr den gratis, speciellt iordninggjord av Jesus.

8. Blir man frÀlst om man hÄller lagen?

"Av laggÀrningar blir intet kött rÀttfÀrdigt inför honom." Romarbrevet 3:20. "Av nÄd Àr ni frÀlsta genom tro - och det inte av er sjÀlva, Guds gÄva Àr det." Efeserbrevet 2:8,9.

Svar:   Nej! Svaret Ă€r enkelt. Ingen blir frĂ€lst genom att följa lagen. FrĂ€lsningen kommer bara av nĂ„d, som en gratis gĂ„va frĂ„n Jesus Kristus. Vi tar emot denna gĂ„va genom tro, inte genom gĂ€rningar. Lagen tjĂ€nar bara som spegel för att vi ska kunna se synderna i vĂ„ra liv. Rening och förlĂ„telse för dessa synder kommer bara genom Kristus.

VÄra egna riktlinjer Àr inte att lita pÄ. Jag kan inte veta om jag Àr en syndare eller inte, om jag inte noggrannt studerar den perfekta förebilden - Guds lag-spegeln.
VÄra egna riktlinjer Àr inte att lita pÄ. Jag kan inte veta om jag Àr en syndare eller inte, om jag inte noggrannt studerar den perfekta förebilden - Guds lag-spegeln.

9. Varför Àr dÄ lagen sÄ nödvÀndig för att min karaktÀr ska bli lika Kristus?

"Frukta Gud och hÄll hans bud, ty det hör alla mÀnniskor till." Predikaren 12:13.

"Vad som kommer genom lagen Àr kÀnnedom om synden." Romarbrevet 3:20.

Svar:   För att hela förebilden, "huvudsumman" av det kristna livet, finns i lagen. Annars vore det som nĂ€r en 6-Ă„rig pojke gjorde sitt eget mĂ„ttband, mĂ€tte sig sjĂ€lv, och sen sa till sin mamma att han var 3 meter lĂ„ng. VĂ„ra egna riktlinjer Ă€r inte att lita pĂ„. Jag kan inte veta om jag Ă€r en syndare eller inte, om jag inte noggrant studerar den perfekta förebilden - Guds lag-spegeln. Milliontals mĂ€nniskor som har profeterat och gjort mĂ„nga bra saker i Jesu namn, kommer att gĂ„ förlorade (Matteus 7:21-23) för att de inte tog sig tid att jĂ€mföra sina egna liv med Guds lags förebild. DĂ€rför tror de att de Ă€r rĂ€ttfĂ€rdiga och frĂ€lsta nĂ€r de i sjĂ€lva verket Ă€r syndiga och förlorade. "DĂ€rav vet vi att vi har lĂ€rt kĂ€nna honom, dĂ€rav att vi hĂ„ller hans bud." 1 Johannes 2:3.

NÀr Jesus bor i hjÀrtat, Àr mitt mörka förgÄngna utbytt mot hans hÀrlighets ljus.
NÀr Jesus bor i hjÀrtat, Àr mitt mörka förgÄngna utbytt mot hans hÀrlighets ljus.

10. Vad Àr det som gör det möjligt för en uppriktigt omvÀnd mÀnniska, att följa Guds lag?

"Jag ska lÀgga mina lagar i deras sinnen" Hebreerbrevet 8:10. "Allt förmÄr jag i honom som ger mig kraft." Filipperbrevet 4:13. "Gud ...sÀnde sin son ...sÄ att lagens krav skulle uppfyllas i oss." Romarbrevet 8:3,4.

Svar:   Kristus inte bara förlĂ„ter en mĂ€nniska som Ă„ngrar sig, han gör henne ocksĂ„ till Guds avbild igen. Han för henne in i samklang med sin lag genom sin inneboende kraft. "Du skall icke" blir dĂ„ ett löfte till den omvĂ€nde att han inte mer kommer att stjĂ€la, ljuga, döda o.s.v.eftersom Jesus bor i honom och Ă€r den som styr. Gud kan inte Ă€ndra lagen, men han har genom Jesus gett syndaren en möjlighet att Ă€ndra pĂ„ sig sĂ„ att han kan leva upp till lagen.

En högsta domstol som benÄdar en förbrytare, har inte dÀrmed gett honom frihet att bryta mot lagen igen.
En högsta domstol som benÄdar en förbrytare, har inte dÀrmed gett honom frihet att bryta mot lagen igen.

11. Men Àr det inte sÄ att den kristna mÀnniska som lever av tro och nÄd, inte Àr bunden av lagen?

"Synden (övertrÀdelse av lagen enligt 1 John 3:4) skall inte rÄda över er, eftersom ni inte stÄr under lagen, utan under nÄden. Hur Àr det alltsÄ? Skall vi synda (bryta mot lagen), eftersom vi inte stÄr under lagen, utan under nÄden? Bort det!" Romarbrevet 6:14,15. "Gör vi dÄ vad lag Àr om intet genom tron? Bort det! Vi gör tvÀrtom lag gÀllande." Romarbrevet 3:31.

Svar:   Nej! Skriften lĂ€r raka motsatsen. NĂ„d Ă€r som nĂ€r en domstol inte fĂ€ngslar en förbrytare fastĂ€n han Ă€r skyldig. Förbrytaren benĂ„das, men han har dĂ€rmed inte fĂ„tt frihet att bryta mot en endaste en av lagparagraferna igen. En person som har fĂ„tt förlĂ„telse, och lever av nĂ„d, har dubbel anledning att verkligen leva laglydigt. Den person som sĂ€ger att han lever av nĂ„d, och dĂ€rför inte behöver hĂ„lla lagen, har missuppfattat alltihop. Han lever i onĂ„d.


12. Finns Tio Guds Bud bekrÀftade nÄgonstans i nya testamentet?

Svar:   Ja, mycket tydligt. Se nedanstĂ„ende översikt.

GUDS LAG I NYA TESTAMENTETGUDS LAG I GAMLA TESTAMENTET
1. "Herren din Gud , skall du tillbedja, och honom allena skall du tjÀna." Matteus 4:10.1. "Du skall inga andra gudar hava jÀmte mig." 2 Mosebok 20:3.
2. "KĂ€ra barn, tag er tillvara för avgudarna." 1 Johannes 5:21. "Är vi nu av Guds slĂ€kt, sĂ„ bör vi inte mena att gudomen Ă€r lik nĂ„gonting av guld eller silver eller sten, nĂ„got som Ă€r danat gemom mĂ€nsklig konst och uppfinning." ApostlagĂ€rningarna 17:29.2. "Du skall icke göra dig nĂ„got belĂ€te eller nĂ„gon bild, vare sig av det som Ă€r uppe i himmelen, eller av det som Ă€r nere pĂ„ jorden, eller av det som Ă€r i vattnet under jorden. Du skall icke tillbedja sĂ„dana, ej heller tjĂ€na dem ty jag, Herren, din Gud, Ă€r en nitĂ€lskande Gud, som hemsöker fĂ€dernas missgĂ€rning pĂ„ barn och efterkommande i tredje och fjĂ€rde led, nĂ€r man hatar mig, men som gör nĂ„d med tusenden, nĂ€r man Ă€lskar mig och hĂ„ller mina bud." 2 Mosebok 20:4-6.
3. "...SÄ att Guds namn och lÀran inte blir smÀdade." 1 Timoteus 6:1.3. "Du skall icke missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall icke lÄta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn." 2 Mosebok 20:7.
4. "Ty om den sjunde dagen heter det nÄgonstÀdes sÄ: Och Gud vilade pÄ sjunde dagen frÄn alla sina verk." AlltsÄ stÄr en sabbatsvila Ànnu Äter för Guds folk. Ty den som har kommit in i hans vila, han har funnit vila frÄn sina verk, likasom Gud frÄn sina." Hebreerbrevet 4:4, 9, 10.4. "TÀnk pÄ sabbatsdagen, sÄ att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och förrÀtta alla dina sysslor men den sjunde dagen Àr Herrens, din Guds, sabbat dÄ skall du ingen syssla förrÀtta, ej heller din son eller din dotter, ej heller din tjÀnare eller din tjÀnarinna eller din dragare, ej heller frÀmlingen som Àr hos dig inom dina portar. Ty pÄ sex dagar gjorde Herren himmelen och jorden och havet och allt vad i dem Àr, men han vilade pÄ sjunde dagen dÀrför har Herren vÀlsignat sabbatsdagen och helgat den." 2 Mosebok 20:8-11.
5. "Hedra din fader och din moder." Matteus 19:19.5. "Hedra din fader och din moder, för att du mÄ lÀnge leva i det land som Herren, din Gud, vill giva dig" 2 Mosebok 20:12.
6. "Du skall icke drÀpa." Romarbrevet 3:9.6. "Du skall icke drÀpa." 2 Mosebok 20:13.
7. "Du skall icke begÄ Àktenskapsbrott." Matteus 19:18.7. "Du skall icke begÄ Àktenskapsbrott." 2 Mosebok 20:14.
8. "Du skall icke stjÀla." Romarbrevet 13:9.8. "Du skall icke stjÀla." 2 Mosebok 20:15.
9. "Du skall icke bÀra falskt vittnesbörd." Lukas 18:20.9. "Du skall icke bÀra falskt vittnesbörd mot din nÀsta." 2 Mosebok 20:16.
10. "Du skall icke hava begÀrelse." Romarbrevet 7:7.10. "Du skall icke hava begÀrelse till din nÀstas hus. Du skall icke hava begÀrelse till din nÀstas hustru, ej heller till hans tjÀnare eller hans tjÀnarinna, ej heller till hans oxe eller hans Äsna, ej heller till nÄgot annat som tillhör din nÀsta." 2 Mosebok 20:17.

Ceremoni-offer och ritualer pekade framÄt pÄ Jesu offer.
Ceremoni-offer och ritualer pekade framÄt pÄ Jesu offer.

13. Är Guds lag och Mose lag detsamma?

Svar:   Nej, det Ă€r inte samma sak. Studera noggrannt följande anteckningar och jĂ€mförelser.

Notera: Mose lag var en s.k. ceremoniallag för gamla testamentets tid. DÀri fanns bestÀmmelser för prÀsterna, offren, ritualerna, spis- och drickoffren etc., vilka allesammans symboliskt pekade framÄt mot korset. Denna lag blev "efterÄt given, för att gÀlla till dess att 'sÀden' skulle komma," ..."vilken Àr Kristus". Galaterbrevet 3:16, 19. Ritualerna och ceremonierna i Mose lag pekade framÄt pÄ Kristi offer. Denna lag upphörde att gÀlla nÀr Jesus dog, men de tio budorden (Guds lag), "stÄ fasta för alltid och för evigt." Psaltaren 111:8. Att det finns tvÄ lagar kommer tydligt fram nÀr man lÀser Daniel 9:10, 11.

Notera speciellt: LÀgg mÀrke till att Guds lag har funnits minst lika lÀnge som synden har funnits. Bibeln sÀger: "DÀr ingen lag finnes, finnes inte heller övertrÀdelse [eller synd]." Romarbrevet 4:15. DÀrför mÄste Guds tio budord ha funnits frÄn början. MÀnniskan bröt mot den lagen (syndade - 1 Johannes 3:4). PÄ grund av synd (övertrÀdelse av lagen), blev Mose lag lagd till (eller "efterÄt given" - Galaterbrevet 3:16, 19) till dess att Kristus kom och dog. Det handlar alltsÄ hÀr om tvÄ skilda lagar: Guds lag och Mose lag.

MOSE LAG
GUDS LAG
"Mose lag" (Lukas 2:22)."Guds lag" (Jesaja 5:24).
"Budens stadgelag" (Eferebrevet 2:15)."Den konungsliga lagen" (Jakob 2:8).
Skrevs av Moses i en bok (2 Krönikeboken 35:12).Skrevs av Gud i sten (2 Mosebok 31:18 32:16).
Lades vid sidan av arken (5 Mosebok 31:26).Lades i arken (2 Mosebok 40:20).
Upphörde att gÀlla vid korset (Efeserbrevet 2:15).GÀller för alltid (Lukas 16:17).
Tillagd för att visa pÄ synden (Galaterbrevet 3:19).SÀger oss vad synd Àr. (Romarbrevet 7:7 3:20).
Anklagar oss, ligger oss i vÀgen (Kolosserbrevet 2:14).Inte tung (1 Johannes 5:3).
Dömer ingen (Kolosserbrevet 2:14-16).Dömer alla mÀnniskor (Jakob 2:10-12).
Köttslig (Hebreerbrevet 7:16).Andlig (Romarbrevet 7:14).
Ofullkomlig (Hebreerbrevet 7:19).Utan brist (Psaltaren 19:8).

"Och draken vredgades Àn mer pÄ kvinnan [Guds sanna kyrka]."

14. Vad tycker Satan om folk som lever efter Guds tio budord?

"Och draken [Satan] vredgades Àn mer pÄ kvinnan [Guds sanna kyrka], och gick Ästad för att föra krig mot de övriga av hennes sÀd, mot dem som hÄller Guds bud och har Jesu vittnesbörd." Uppenbarelseboken 12:17. "HÀr gÀller det för de heliga att ha stÄndaktighet, för dem som hÄller Guds bud och bevarar tron pÄ Jesus." Uppenbarelseboken 14:12.

Svar:   Den onde hatar de mĂ€nniskor som följer Guds tio bud, eftersom det Ă€r vĂ€gen till heligt liv. Om du beslutar dig för att följa den vĂ€gen, fĂ„r du snart kĂ€nna av hans vrede och ondska. Det Ă€r inte konstigt att Satan hatar och bittert förföljer dem som hĂ„ller Guds bud. Men det Ă€r chockerande och förvĂ„nande att höra kristna ledare sĂ€ga att man behöver inte följa Guds bud lĂ€ngre, medan de samtidigt noggrannt följer mĂ€nskliga traditioner. Inte att undra pĂ„ att Jesus sa: "Varför övertrĂ€der ni sjĂ€lva Guds bud, för era stadgars skull?" "FĂ„fĂ€ngt dyrkar de mig, eftersom de lĂ€ror de förkunnar Ă€r mĂ€nniskobud." Matteus 15:3,9. Och David sa: "Det Ă€r tid för Herren att handla, ty de har gjort din lag om intet." Psaltaren 119:126. Kristenheten mĂ„ste vakna upp och Ă„terstĂ€lla Guds lag till sin rĂ€ttmĂ€tiga, höga position. Det Ă€r dumdristigt av den odisciplinerade generation vi nu lever i, att tro att det ostraffat gĂ„r att bryta mot den levande Gudens bud.


15. Jag tror att som kristen mÄste man följa tio Guds bud, och jag ber Jesus hjÀlpa mig att kunna leva efter dem.

Svar:   


FrÄgor för eftertanke

1. SÀger inte Bibeln nÄgonstans att lagen var (eller Àr) bristfÀllig?


Nej. Hebreerbrevet 8:8 sÀger att Gud förebrÄr mÀnniskorna, inte lagen. Och i Romarbrevet 8:3 stÄr det att lagen "var försvagad genom köttet". Det Àr alltid likadant. Lagen Àr utan brist men mÀnniskorna Àr bristfÀlliga, eller svaga. DÀrför sÀnde Gud sin son att bo bland mÀnniskorna sÄ att "lagens krav kunde uppfyllas i oss" (Romarbrevet 8:4) genom Kristus som bor i oss.

2. I Galaterbrevet 3:13 stÄr det att vi Àr friköpta frÄn lagens förbannelse. Vad betyder det?


Lagens förbannelse Àr döden (Romarbrevet 6:23). Kristus led döden för alla. Hebreerbrevet 2:9. DÀrmed rÀddade han undan alla frÄn lagens förbannelse (döden) och gav oss i stÀllet evigt liv.

3. StÄr det inte i Kolosserbrevet 2:14-17 och Efeserbrevet 2:15 att Guds lag upphörde vid korset?


Nej, bÄda dessa texter hÀnsyftar till stadgelagen, eller Mose lag, som var en ceremoniallag som gÀllde offertjÀnsten och prÀsternas tjÀnstgöring. Alla dessa ceremonier och ritualer pekade framÄt pÄ korset och upphörde att gÀlla nÀr Jesus dog, precis som Gud hade bestÀmt. Mose lag "var efterÄt given, för att gÀlla till dess att 'sÀden' skulle komma, ...vilken Àr Kristus". Galaterbrevet 3:19,16. Det talas inte hÀr om Guds lag, eftersom Paulus, flera Är efter korset, talade om en helig, rÀttfÀrdig och god lag. (Romarbrevet 7:7,12)

4. Bibeln sĂ€ger att kĂ€rleken Ă€r lagens uppfyllelse. (Romarbrevet 13:10). Även i Matteus 22:37-40 stĂ„r det att vi ska Ă€lska Gud och Ă€lska vĂ„r nĂ€sta, och sen stĂ„r det: "PĂ„ dessa tvĂ„ bud hĂ€nger lagen och profeterna." ErsĂ€tter dĂ„ dessa befallningar de tio budorden?


Nej, de tio budorden Àr förlÀngningen av dessa tvÄ befallningar, precis som vÄra tio fingrar Àr förlÀngningen pÄ vÄra tvÄ hÀnder. De Àr oskiljaktliga. KÀrleken till Gud gör det till en glÀdje att hÄlla de fyra första buden (som handlar om vÄrt förhÄllande till Gud), och kÀrleken till nÀstan gör det enkelt att hÄlla de sista sex buden (som handlar om vÄrt förhÄllande till vÄra medmÀnniskor). KÀrleken uppfyller lagen sÄtillvida att den tar bort det jobbiga med att följa den, och i stÀllet gör det lustfyllt (Psaltaren 40:8). NÀr man verkligen Àlskar en annan mÀnniska, Àr det en glÀdje att göra henne till viljes. Jesus sa: "Om ni Àlskar mig sÄ hÄller ni mina bud." Johannes 14:15. Det Àr omöjligt att Àlska Herren utan att hÄlla hans bud. Bibeln sÀger: "DÀri bestÄr kÀrleken till Gud, att vi hÄller hans bud och hans bud Àr inte tunga." 1 Johannes 5:3. "Den som sÀger sig ha lÀrt kÀnna honom och inte hÄller hans bud, han Àr en lögnare, och i honom Àr inte sanningen." 1 Johannes 2:4.

5. SÀger inte 2 Korinterbrevet 3:7 att budorden som skrevs pÄ sten, skulle försvinna?


Nej. Texten sÀger att Moses' ansiktes hÀrlighet skulle försvinna, men inte lagen. LÀs noga hela passagen i 2 Korinterbrevet 3:3-9 igen. Det handlar inte om lagens försvinnande eller dess bekrÀftande, utan snarare att de flyttats frÄn lag pÄ "stentavlor" till "hjÀrtats tavlor". Under den tid som Moses ledde Guds folk var lagen skriven pÄ stentavlor. NÀr den helige Ande fÄr leda genom Kristus, sÄ finns lagen i hjÀrtat (Hebreerbrevet 8:10).

En förhÄllningsregel som sitter pÄ skolans anslagstavla blir verklighet först nÀr eleven tar den till sitt hjÀrta. Kristus gör lagen levande genom att överföra den till den kristnes hjÀrta. Att sedan följa lagen blir inte tungt utan ger glÀdje eftersom den kristne kÀnner Àkta kÀrlek för bÄde Gud och mÀnniska.

6. Romarbrevet 10:4 sÀger att "Lagen har fÄtt sin Ànde i Kristus." Betyder inte det att den kommit till en Ànde?


"Ände" i den hĂ€r versen betyder mening eller uppfyllelse. Vad det betyder Ă€r tydligt. Att leda mĂ€nniskor till Kristus - dĂ€r de kan finna rĂ€ttfĂ€rdighet - Ă€r meningen, eller Ă€nden (uppfyllelsen), av lagen.

7. Varför förnekar sÄ mÄnga mÀnniskor att Guds lag fortfarande gÀller?


"Köttets sinne Àr nÀmligen fiendskap mot Gud, eftersom det inte Àr Guds lag underdÄnigt, ej heller kan vara det.
Men de som Àr i ett köttsligt vÀsende kan inte behaga Gud. Men ni Àr inte i ett köttsligt vÀsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i er." Romarbrevet 8:7-9.

8. Blev de rÀttfÀrdiga mÀnniskorna i Gamla Testamentet frÀlsta av lagen?


Ingen har nÄgonsin blivit frÀlst bara genom att hÄlla lagen. Alla som har blivit frÀlsta har blivit frÀlsta av nÄd. Denna "nÄd ...som han skÀnkte oss i Kristus Jesus redan före tidens början." 2 Timoteus 1:9. Lagen visar oss bara vad synd Àr. Kristus allena kan rÀdda oss. Noa "fann nÄd" (1 Mosebok 6:8); Moses fann nÄd (2 Mosebok 33:17); Israeliterna fann nÄd i ökenvandringen (Jeremia 31:2); och Abel, Enok, Abraham, Isak, Jakob, Josef och mÄnga andra betydelsefulla personer i Gamla Testamentet rÀddades "genom tron" enligt Hebreerbrevet 11. De rÀddades genom att se fram emot korset; vi rÀddas genom att se tillbaka till det. Lagen Àr nödvÀndig eftersom den precis som en spegel avslöjar "smutsen" i vÄra liv. Utan den Àr mÀnniskor syndare, men utan att veta om det. Dock har inte lagen nÄgon rÀddande kraft. Den kan bara peka pÄ synden. Jesus allena kan rÀdda en mÀnniska frÄn synd. Det hÀr har alltid varit sant, Àven pÄ Gamla Testamentets tid. (ApostlagÀrningarna 4:10,12; 2 Timoteus 1:9)

9. Varför ska man bry sig om lagen? Är inte ens eget samvete en sĂ€ker guide?


Nej, och Äter nej! Bibeln talar om ett ont samvete, ett orent samvete, och ett förtorkat samvete - ingen av dessa Àr en sÀker guide. "MÄnga hÄller sin vÀg för den i rÀtta, men pÄ sistone leder den dock till döden." OrdsprÄksboken 14:12. Gud sÀger, "Den som förlitar sig pÄ sitt förstÄnd, han Àr en dÄre." OrdsprÄksboken 28:26.


TestfrÄgor

1. De tio budorden skrevs av (1)


_____   Gud.
_____   Moses.
_____   En okĂ€nd person.

2. Synd Àr enligt Bibeln (1)


_____   En otillrĂ€cklighet.
_____   Att bryta mot Guds lag.
_____   Allt som verkar fel.

3. SÀtt kryss för de pÄstÄenden som sÀger sanningen om Guds lag: (4)


_____   Den Ă€r en perfekt guide till ett lyckligt liv.
_____   Likt en spegel sĂ„ visar den pĂ„ vĂ„ra synder.
_____   Den Ă€r tung och förtryckande.
_____   Den kan skydda mig frĂ„n det onda.
_____   Den har samma karaktĂ€rsdrag som Gud.
_____   Den upphörde i Nya Testamentet.
_____   Den Ă€r en förbannelse.

4. Guds tio budord (1)


_____   GĂ€llde endast under Gamla Testamentets tid.
_____   UpphĂ€vdes av Jesus pĂ„ korset.
_____   Ă„r absoluta och kan inte Ă€ndras

5. PÄ domedagen blir jag rÀddad om (1)


_____   Jag har skött mig vĂ€l.
_____   Jag Ă€lskar Herren, oavsett om jag har följt de tio budorden eller ej.
_____   Mitt personliga förhĂ„llande till Jesus gör att jag följer de tio budorden.

6. MÀnniskor blir frÀlsta genom (1)


_____   Att följa lagen.
_____   Att bryta lagen.
_____   Jesus Kristus allena.

7. Sannt omvÀnda kristna (1)


_____   HĂ„ller Guds lag genom Kristi kraft.
_____   Ignorerar lagen eftersom den inte gĂ€ller lĂ€ngre.
_____   Anser det onödigt att följa de tio budorden.

8. En person som lever i nÄd (1)


_____   Kan bryta mot de tio budorden utan att synda.
_____   Behöver inte följa lagen.
_____   Följer gladeligen Guds budord.

9. KÀrlek fullÀndar lagen eftersom (1)


_____   KĂ€rlek fĂ„r lagen att försvinna.
_____   Ă„kta kĂ€rlek till Gud och mĂ€nniskor gör det till ett rent nöje att följa de tio budorden.
_____   KĂ€rlek Ă€r viktigare Ă€n lydnad.

10. Moses lag Àr (1)


_____   Densamma som Guds lag.
_____   Lagen om cermonier och offer vilka ledde fram till Kristus men upphörde vid korset.
_____   GĂ€ller Ă€n idag.

11. MĂ€nniskor som lyder de tio budorden (1)


_____   Ă„r alla lagtrĂ€lar.
_____   Kommer att bli hĂ€ftigt motarbetade av Satan, som hatar Guds lag.
_____   Blir frĂ€lsta genom att följa lagen.

12. SÀtt kryss för de pÄstÄenden som stÀmmer vad det gÀller Kristus och lagen: (4)


_____   Jesus bröt mot lagen.
_____   Jesus Ă€r den perfekta mĂ€nskliga förebilden pĂ„ hur man följer lagen.
_____   Jesus upphĂ€vde lagen.
_____   Jesus sade, "om ni Ă€lskar mig, sĂ„ hĂ„ller ni mina bud".
_____   Jesus förtydligade lagen och visade att den innefattade alla sorts synd.
_____   Jesus sade att lagen inte kan Ă€ndras.

Free Bible School

Bible School
Enroll in our Free Online Bible School Today!
Start your first lesson now!


Christian Hymns



Freebie!

Ultimate Resource
Request your free book, Ultimate Resource, today and learn how to study the Bible
Get It Now!


Back To Top