Bible Universe » Bible Study Guides

separator

Kristi brud (Swedish)

Kristi brud (Swedish)
Bibeln sĂ€ger att det bara finns en kyrka, eller församling, till vilken Jesus kallar sitt folk vid tidens slut. Denna kyrka kallar han sin brud. MĂ„nga misströstar nĂ€r de hör det, eftersom det ju finns tusentals olika kyrkor som alla kallar sig kristna. Och sĂ„ gott som alla kyrkor sĂ€ger sig vara Guds kyrka. ÄndĂ„ Ă€r skillnaden dem emellan ganska stor, bĂ„de vad det gĂ€ller bibeltolkningen, tron och det kristna livet. Det skulle vara omöjligt för en Ă€rlig sanningssökare att utforska varje enskild kyrka. Som tur Ă€r, har Jesus löst detta problem för oss genom att beskriva den sanna kyrkan sĂ„ detaljerat att man inte kan ta miste! Denna klara och tydliga beskrivning finner du i Uppenbarelseboken 12 och 14. Det Ă€r en fantastisk beskrivning som kommer att vara dig till hjĂ€lp vid tidens Ă€nde. LĂ€s Uppenbarelseboken 12:1-17 innan du fortsĂ€tter denna upptĂ€cksresa in bland Bibelns sanningar.

1. Vilken profetisk symbol anvÀnder Jesus för sin sanna kyrka?

"SÀg till Sion: Du Àr mitt folk." Jesaja 51:16.

Svar:   Vi lĂ€rde oss i studieguide 22 att Jesus symboliserar sin sanna, rena kyrka (Sion) med en ren kvinna, och en avfallen kyrka med en prostituerad. Andra texter som ocksĂ„ anvĂ€nder denna symbolik Ă€r 2 Korinterbrevet 11:2; Efeserbrevet 5:22-23 och Uppenbarelseboken 19:7-8.


2. I Uppenbarelseboken 12:1 symboliserar Jesus sin kyrka med en kvinna "som hade solen till sin klÀdnad," med "mÄnen under sina fötter," och "en krans av tolv stjÀrnor pÄ sitt huvud." Vad betyder dessa symboler?

Svar:   A. Solen representerar Jesus, hans evangelium och hans rĂ€ttfĂ€rdighet. "Herren Gud Ă€r sol." Psalm 84:11. (Se Ă€ven Malaki 4:2.) Utan Jesus finns ingen frĂ€lsning (ApostlagĂ€rningarna 4:12). Jesus vill inget hellre Ă€n att hans kyrka ska vara alltigenom fylld med hans nĂ€rvaro och hĂ€rlighet.

B. "MÄnen under sina fötter" betyder Gamla Testamentets offersystem. Precis som mÄnen reflekterar solens ljus, sÄ var offersystemet en bildlig Äterspegling av ljuset frÄn Messias som skulle komma. (Hebreerbrevet 10:1).

C. "En krans av tolv stjÀrnor" betyder de 12 lÀrjungarnas arbete som strÄlade ut frÄn den tidiga nytestamentliga församlingen.

Babyn som nÀmns i Uppebarelsboken 12 Àr Jesus.
Babyn som nÀmns i Uppebarelsboken 12 Àr Jesus.

3. Sedan stÄr det att kvinnan hÄller pÄ att föda ett barn som en dag ska styra hela vÀrlden med jÀrnspira. Hon föder sitt gossebarn, och detta gossebarn blir sedan uppryckt till Guds tron i himlen. (Uppenbarelseboken 12:1-2, 5). Vem Àr detta barn?

Svar:   Barnet Ă€r Jesus. Han kommer en dag att styra alla folk med jĂ€rnspira (Uppenbarelseboken 19:13-16; Psalm 2:7-9). Jesus som korsfĂ€stes för vĂ„ra synder, uppstod frĂ„n de döda och for upp till himlen (ApostlagĂ€rningarna 1:9-11). Jesu livgivande kraft i vĂ„ra liv Ă€r en av hans viktigaste gĂ„vor till oss (Filipperbrevet 3:10).

Den store röde draken Àr Satan som vid tiden för Jesu födelse agerade genom det hedniska Rom.
Den store röde draken Àr Satan som vid tiden för Jesu födelse agerade genom det hedniska Rom.

4. I Uppenbarelseboken 12:3-4 stÄr det om en "stor röd drake" som hatade det nyfödda barnet och försökte döda det. Du kommer kanske ihÄg draken frÄn studieguide 20. Vem Àr draken?

Svar:   Draken representerar Satan, som kastades ner frĂ„n himlen (Uppenbarelseboken 12:7-9) och som vid tiden för Jesu födelse verkade genom det hedniska Romerska riket. Den som försökte döda Jesus nĂ€r han föddes var Herodes, en lydkung under det hedniska Rom. Han lĂ€t döda alla nyfödda pojkar i Betlehem, och hoppades dĂ€rmed ha dödat Jesus. (Matteus 2:16).

De sju huvudena symboliserar de sju kullar som Rom Àr byggt pÄ. De 10 hornen symboliserar vÀrldens nationer.
De sju huvudena symboliserar de sju kullar som Rom Àr byggt pÄ. De 10 hornen symboliserar vÀrldens nationer.

5. Vad betyder drakens "sju huvuden" och "tio horn", och "tredjedelen av himlens stjÀrnor" som kastades ner till jorden?

Svar:   A. De sju huvudena symboliserar de sju kullar som Rom byggdes pĂ„. (Uppenbarelseboken 17:9-10). Det hĂ€r Ă€r tredje gĂ„ngen vi stöter pĂ„ ett vilddjur med sju huvuden och 10 horn i dessa studieguider (Uppenbarelseboken 12:3 13:1 17:3).

B. De tio hornen representerar regeringar, eller nationer som stöder de stormakter som förföljer Guds kyrka och folk. Under det hedniska Roms vÀlde (Uppenbarelseboken 12:3-4), var det 10 barbariska stammar som stödde pÄvedömet nÀr det Romerska imperiet störtades (Daniel 7:23-24). Dessa stammar blev föregÄngarna till det moderna Europa. PÄ Àndens tid representerar de alla de nationer i vÀrlden som gÄr ihop för att tillsammans med "Det stora Babylon" strida mot Guds folk.

C. "Tredjedelen av himlens stjÀrnor" Àr de Ànglar som med Lucifer gjorde uppror i himlen, och som tillsammans med honom blev utkastade dÀrifrÄn (Uppenbarelseboken 12:9 Lukas 10:18 Jesaja 14:12).

Repetition och sammanfattning
Hittills har profetian visat oss följande bibelfakta:

1. Guds sanna kyrka framtrÀder och symboliseras med en ren kvinna.

2. Jesus föds i denna kyrka.

3. Satan, som verkade genom kung Herodes i det hedniska Rom, försöker att döda den nyfödde Jesus.

4. Satans plan misslyckas.

5. Jesu himmelsfÀrd beskrivs.

Miljontals mÀnniskor brÀndes pÄ bÄl genom Satans förföljelser.
Miljontals mÀnniskor brÀndes pÄ bÄl genom Satans förföljelser.

6. Vad gjorde Satan efter att ha misslyckats med att döda den nyfödde Jesus?

"Draken ...förföljde kvinnan, som hade fött gossebarnet." Uppenbarelseboken 12:13.

Svar:   NĂ€r Satan inte lĂ€ngre kunde göra Jesus illa, riktade han i stĂ€llet sin vrede och sina förföljelser mot Guds kyrka och folk.

Sex kÀnnetecken
I Uppenbarelseboken kapitel 12 och 14 ger Jesus oss sex kÀnnetecken pÄ sin sista församling. LÀgg mÀrke till dem nÀr du studerar de ÄterstÄende studieguiderna.

För att undgÄ förföljelserna flydde Guds folk till jordens mest avlÀgsna platser.
För att undgÄ förföljelserna flydde Guds folk till jordens mest avlÀgsna platser.

7. Vad gjorde kvinnan (kyrkan) för att skydda sig, och vad Ă€r â€Ă¶knen” som det stĂ„r om i Uppenbarelseboken 12:6, 14?

Svar:   A. I vers 6 och 14 stĂ„r det att “Kvinnan flydde ut i öknen”, dĂ€r hon gömdes undan Satans vrede ”under en tid och tider och en halv tid” (eller 1,260 bokstavliga Ă„r). Under denna tidsperiod verkade Satan genom det pĂ„vestyrda Rom. ”Örnvingar” representerar det skydd och stöd som Gud gav kyrkan under hennes tid i â€Ă¶knen” (2 Mose 19:4 5 Mose 32:11). Ökentiden Ă€r samma period som de 1,260 Ă„ren av pĂ„vestyre och förföljelse (Ă„r 538 e.Kr. till Ă„r 1798) som Jesus vid flera tillfĂ€llen nĂ€mner i profetiorna. En profetisk dag Ă€r lika med ett bokstavligt Ă„r (Hesekiel 4:6).

B. Ordet â€œĂ¶knen” stĂ„r för ödsliga platser (berg, grottor, skogar, etc.) dĂ€r Guds folk kunde gömma sig och leva i avskildhet och undgĂ„ att bli fullstĂ€ndigt eliminerade (Hebreerbrevet 11:37-38). De gömde sig verkligen - Waldensarna, Albigensarna, Hugenotterna och mĂ„nga fler. Guds folk (hans kyrka) skulle ha varit utplĂ„nade om de inte hade tagit sin tillflykt till vildmarken under denna förödande förföljelse frĂ„n pĂ„ven. (Under 40 Ă„r, ”frĂ„n Jesuitordens grundande Ă„r 1540, till Ă„r 1580, dödades 900.000 mĂ€nniskor. Under 30 Ă„r förintades 150.000 mĂ€nniskor i inkvisitionen” 1). Under dessa 1.260 Ă„r dog Ă„tminstone 50 miljoner mĂ€nniskor för sin tro. Och Ă€ven om Guds kyrka inte upphörde att existera, var den under dessa 1.260 Ă„r inte officiell. Mellan Ă„ren 538 e.Kr. och 1798 fanns den, men den gick inte att identifiera som en organisation. NĂ€r den sedan efter 1.260 Ă„r kom ut frĂ„n sitt gömstĂ€lle, var det fortfarande samma kyrka med samma lĂ€ror och doktriner som den apostoliska kyrka den var, nĂ€r den gick ut i â€Ă¶knen” Ă„r 538 e.Kr.

Notera: Vi har nu sett de tvÄ första kÀnnetecknen pÄ Jesu sista församling:

1. Den skulle inte officiellt existera som en organisation mellan Ă„ren 538 e.Kr. och 1798.

2. Efter Är 1798 skulle den Äter resa sig och slutföra sitt arbete.

Det finns mÄnga kÀrleksfulla och genuina kristna i kyrkor som officiellt fanns Àven före Är 1798. Men eftersom Jesu sista kyrka, eller församling, skulle uppstÄ efter Är 1798 sÄ kan ingen av dessa kyrkor vara Guds speciella församling dit Jesus kallar sitt folk. Det hÀr betyder att de allra flesta av de populÀra protestantiska kyrkorna inte kvalificerar, eftersom de existerade officiellt Àven före Är 1798.

1Albert Barnes, Notes on Daniel, comment on Daniel 7:25, sid. 328.

En stuvbit Àr det allra sista av en rulle tyg. Den har exakt samma egenskaper och utseende som den första biten frÄn samma rulle.
En stuvbit Àr det allra sista av en rulle tyg. Den har exakt samma egenskaper och utseende som den första biten frÄn samma rulle.

8. I Uppenbarelseboken 12:17, kallar Gud sina barn i Àndens tid för de "övriga", eller "resten" (Grek.: stuvbit). Vad menar han med detta uttryck?

Svar:   Det betyder de eller det sista som finns kvar. I det hĂ€r sammanhanget betyder det Guds kyrka i den allra sista tiden. Den som har exakt samma tro och lĂ€ra som de första kristna hade.

9. Med vilka ytterligare tvÄ kÀnnetecken beskriver Jesus sin sista församling pÄ Àndens tid i Uppenbarelseboken 12:17?

9. Med vilka ytterligare tvÄ kÀnnetecken beskriver Jesus sin sista församling pÄ Àndens tid i Uppenbarelseboken 12:17?

Svar:   Den skulle följa alla tio budorden, Ă€ven det fjĂ€rde budet om sjunde-dags-sabbaten. (Johannes 14:15 Uppenbarelseboken 22:14). Den skulle ocksĂ„ ha ”Jesu vittnesbörd”, vilket Bibeln lĂ€r oss Ă€r profetians gĂ„va (Uppenbarelseboken 19:10). (Studieguide 24 ger en grundlig förklaring av profetians gĂ„va.)

HÀr har vi alltsÄ Jesus nÀsta tvÄ kÀnnetecken pÄ sin församling vid tidens slut:

3. Den kommer att följa Guds budord, inklusive det fjÀrde, som handlar om hans sjundedagssabbat.

4. Den kommer att ha profetians gÄva.

Kom ihÄg att Àven om Gud har mÄnga trogna barn i kyrkor som inte hÄller sabbaten eller har profetians gÄva, sÄ kan ingen av dessa kyrkor vara Guds speciella "rest-kyrka", dit han kallar alla Àrliga kristna. Detta eftersom det tydligt stÄr att Guds kyrka vid Àndens tid bÄde kommer att följa budet om sabbaten och ha profetians gÄva.

Guds sista kyrka kommer att predika de tre Ànglarnas budskap.
Guds sista kyrka kommer att predika de tre Ànglarnas budskap.

10. Vilka ytterligare tvÄ kÀnnetecken pÄ Guds sanna barn fÄr vi frÄn Uppenbarelseboken?

Svar:   De tvĂ„ sista kĂ€nnetecknen Ă€r: (5) det Ă€r en kyrka som missionerar över hela vĂ€rlden (Uppenbarelseboken 14:6), och (6) den predikar de tre Ă€nglarnas budskap ur Uppenbarelseboken 14:6-14, vilka vi hĂ€r kort sammanfattar:

A. Guds dom pĂ„gĂ„r nu. Bara Gud ska vi tillbe! Guds sista församling predikar att domen började Ă„r 1844 (se studieguiderna 18 och 19). Den uppmanar ocksĂ„ mĂ€nniskorna att ”tillbe honom som har skapat himmel och jord och hav och vattenkĂ€llor.” Uppenbarelseboken 14:7. Hur tillber vi Gud som vĂ„r skapare? Gud gav oss svaret i det fjĂ€rde budordet. ”TĂ€nk pĂ„ sabbatsdagen, sĂ„ att du helgar den.” ”Ty pĂ„ sex dagar gjorde Herren himmelen och jorden och havet och allt vad i dem Ă€r, men han vilade pĂ„ sjunde dagen. DĂ€rför har Herren vĂ€lsignat sabbatsdagen och helgat den.” 2 Mosebok 20:8, 11. SĂ„ den första Ă€ngelns budskap uppmanar oss att tillbe Gud som vĂ„r skapare genom att helga den sjunde dagens sabbat. Den som han gav oss till minne av skapelsen.

B. Kom ut ur Babylons fallna kyrkor.

C. Vi ska inte tillbe vilddjuret, och inte heller ta hans mÀrke, vilket Àr att helga söndagen. Se upp för alla förfalskningar.

Notera: HÀr Àr alltsÄ de sista tvÄ kÀnnetecknen:

5. Guds sista församling kommer att missionera över hela vÀrlden.

6. Den kommer att predika och lÀra ut det trepunktsbudskap som det stÄr om i Uppenbarelseboken 14:6-14.

LÄt oss nu sammanfatta de sex kÀnnetecknen som Jesus har gett oss för att vi ska kunna kÀnna igen hans sanna kyrka:

1. Den fÄr inte ha existerat som en officiell organisation mellan Ären 538 e.Kr. och 1798.

2. Den ska ha uppstÄtt och börjat utföra sitt arbete efter Är 1798.

3. Den ska hÄlla tio Guds bud, inklusive sjunde dagens sabbat som det stÄr om i det fjÀrde budet.

4. Den ska ha profetians gÄva.

5. Den ska vara en kyrka som missionerar över hela vÀrlden.

6. Den ska predika och lÀra ut de tre Ànglarnas budskap frÄn Uppenbarelseboken 14:6-14.

Jesus lovar att alla som Àrligt söker en kyrka med dessa sex kÀnnemÀrken, ska finna Guds sista församling.
Jesus lovar att alla som Àrligt söker en kyrka med dessa sex kÀnnemÀrken, ska finna Guds sista församling.

11. Nu nÀr vi har faststÀllt vilka de sex kÀnnetecknen pÄ Jesu församling Àr, vad sÀger Jesus dÄ till oss att göra, och vad blir resultatet av det vi gör?

Svar:   â€Sök, och ni ska finna” Matteus 7:7. Jesus ger dig sex signalement och sĂ€ger till dig ”GĂ„ och finn min kyrka.” Han lovar att den som söker efter himmelska ting ocksĂ„ ska finna dem.

Adventkyrkan Àr den enda kyrka som passar in pÄ alla sex kÀnnemÀrkena som Jesus gav.
Adventkyrkan Àr den enda kyrka som passar in pÄ alla sex kÀnnemÀrkena som Jesus gav.

12. Hur mÄnga kyrkor passar in pÄ alla sex punkterna pÄ beskrivningen Jesus gav?

Svar:   Den beskrivning som Jesus gav oss Ă€r sĂ„ specifik att det bara finns en enda kyrka som passar in pĂ„ den. Jesus beskrev den inte i generella termer som t.ex. ”Det finns mĂ„nga goda mĂ€nniskor i min kyrka”, eller ”Det kommer Ă€ven att finnas en del hycklare.” Hur mĂ„nga kyrkor skulle inte passa in pĂ„ en sĂ„dan beskrivning? Alla. En sĂ„dan generell beskrivning passar Ă€ven in pĂ„ nĂ€rbutiken eller stadsfullmĂ€ktige. Det Ă€r en beskrivning som skulle stĂ€mma med vad som helst, och vore dĂ€rför meningslös. Nej, Jesus gav oss en mycket specifik beskrivning och det finns bara en enda kyrka som passar in pĂ„ den - Sjundedags-Adventistkyrkan. LĂ„t oss se om det Ă€r sant.

Sjundedags-Adventistkyrkan (Adventkyrkan):

1. Existerade inte som en officiell organisation mellan Ă„ren 538 e.Kr. och 1798.

2. VÀxte fram efter Är 1798. Den började ta form i början av 1840-talet.

3. Följer de tio budorden, inklusive det fjÀrde budet om Guds heliga sjundedags sabbat.

4. Har profetians gÄva.

5. Är en kyrka som missionerar i hela vĂ€rlden. Är en officiellt registrerad kyrka i nĂ€stan alla av vĂ€rldens totalt 236 lĂ€nder.

6. Predikar och lÀr ut Jesu viktiga trepunktsbudskap som det stÄr om i Uppenbarelseboken 14:6-14.

Jesus uppmanar dig att ta dessa sex kÀnnemÀrken och sjÀlv kontrollera dem. Det Àr lÀtt. Det gÄr inte att ta fel.

Notera: Kom alltid ihÄg att det finns mÄnga Àrliga kristna Àven i de kyrkor som inte passar in pÄ Jesu beskrivning. Men det gör inte kyrkan till Guds sanna församling dit han kallar sitt folk.


13. NÀr ett av Guds barn vÀl har hörsammat hans kÀrleksfulla varning och gÄtt ut frÄn Babylon (Uppenbarelseboken 18:2, 4), vad ber Gud honom om att göra dÄ?

”Ni Ă€r kallade till att vara lemmar i en och samma kropp.” Kolosserbrevet 3:15. ”Och han (Jesus) Ă€r huvudet för kroppen.” Kolosserbrevet 1:18.

Svar:   Bibeln sĂ€ger att Guds folk ska förenas i en kropp, eller kyrka. Jesus ber de som lĂ€mnar Babylon, att gĂ„ med i kvarlevan av hans församling - dĂ€r hans sjĂ€lv Ă€r huvudet. Jesus sade ”Jag har ock andra fĂ„r, som inte hör till detta fĂ„rahus.” Johannes 10:16. I bĂ„de Gamla Testamentet (Jesaja 58:1) och Nya Testamentet (Uppenbarelseboken 18:4) kallar han dem Ă€ven för ”mitt folk”. Om de av hans fĂ„r som Ă€r utanför fĂ„rahuset (kyrkan) sĂ€ger han ”ocksĂ„ dem mĂ„ste jag dra till mig, och de ska lyssna till min röst. SĂ„ skall det bli en hjord och en herde. ”Mina fĂ„r lyssnar till min röst
 och de följer mig.” Johannes 10:16, 27.

NÀr Gud kallar mÀnniskor ut frÄn Babylon ber han dem samtidigt att förena sig med hans sanna kyrka. Genom dopet blir man del av Jesu
NÀr Gud kallar mÀnniskor ut frÄn Babylon ber han dem samtidigt att förena sig med hans sanna kyrka. Genom dopet blir man del av Jesu "kropp".

14. Hur blir man del av den kroppen, eller kyrkan?

”Ty i en och samme Ande Ă€r vi alla döpta till att utgöra en och samma kropp, vare sig vi Ă€r judar eller greker.” 1 Korinterbrevet 12:13.

Svar:   Vi blir del av Jesu församling genom att lĂ„ta döpa oss. (LĂ€s mer om dopet i studieguide 9)


15. Ger Bibeln oss fler bevis för att Jesus bara har en enda kyrka kvar dit han kallar sitt folk?

Svar:   Ja. LĂ„t oss gĂ„ igenom det:

A. Bibeln sÀger att det bara finns en sann "kropp", eller församling (Efesierbrevet 4:4 Kolosserbrevet 1:18).

B. Enligt Bibeln Ă€r det i vĂ„r tid likadant som det var pĂ„ Noas tid. (Lukas 17:26-27). Hur mĂ„nga sĂ€tt att rĂ€dda sig fanns det pĂ„ Noas tid? Bara ett - gĂ„ in i arken. Idag har Gud Ă„terigen försett oss med bara en rĂ€ddningsbĂ„t, nĂ€mligen hans församling som tryggt och sĂ€kert kommer att föra hans folk till himlen. Se till att komma pĂ„ rĂ€tt bĂ„t! Bibeln sĂ€ger, ”och Herren ökade församlingen, dag efter dag, med dem som lĂ€t sig frĂ€lsas.” ApostlagĂ€rningarna 2:47. SĂ„ var det pĂ„ apostlarnas tid och sĂ„ Ă€r det Ă€ven idag.

Gud lovar oss att hans kyrka med kvarlevan av hans barn kommer att strÄla i triumf.
Gud lovar oss att hans kyrka med kvarlevan av hans barn kommer att strÄla i triumf.

16. Vilka Àr de glada nyheterna om Guds församling pÄ Àndens tid?

Svar:   A. Dess kĂ€rnbudskap Ă€r “det eviga evangeliet” om rĂ€ttfĂ€rdighet genom tro pĂ„ Jesus (Uppenbarelseboken 14:6).

B. Dess grundsten Àr klippan Jesus (1 Korinterbrevet 3:11 10:4), och "dödsrikets portar ska inte bli henne övermÀktiga." Matteus 16:18.

C. Jesus dog för sin kyrka (Efesierbrevet 5:25).

D. Jesus beskriver sin trogna kyrka sÄ enkelt och tydligt att det Àr lÀtt att identifiera den. Han beskriver ocksÄ de fallna kyrkorna och kallar sitt folk att gÄ ut ur dem. Satan kommer bara att kunna bedra dem som blundar med ögonen och förhÀrdar sina hjÀrtan.

E. Alla dess trospunkter Àr tagna ur Bibeln. (1 Timoteus 3:15).


17. Vilka Àr de glada nyheterna om Guds barn pÄ den sista tiden?

Svar:   De kommer att:

A. RĂ€ddas till hans himmelska rike (Uppenbarelseboken 15:2).

B. Segra över Satan med hjÀlp av Jesus "kraft" och "blod". (Uppenbarelseboken 12:11).

C. Vara stÄndaktiga (Uppenbarelseboken 14:12).

D. Bevara tron pÄ Jesus (Uppenbarelseboken 14:12).

E. Finna underbar frihet (Johannes 8:31, 32).


18. Timman pÄ jorden Àr sen. Jesus kommer tillbaka direkt efter att de tre Ànglarnas budskap har predikats (Uppenbarelseboken 14:12-14). Vilken entrÀgen bön har Jesus till sitt folk idag?

”GĂ„ in i arken med hela ditt hus.” 1 Mosebok 7:1.

Svar:   PĂ„ Noas tid var det bara Ă„tta mĂ€nniskor (inklusive Noa sjĂ€lv) som hörsammade Guds inbjudan. Jesus stĂ„r i dörren till sin "ark", sin kyrka, idag, och vĂ€ntar pĂ„ dig.

Notera: Detta Àr den Ättonde studieguiden med det spÀnnande temat om de tre Ànglarnas budskap ur Uppenbarelseboken 14:6-14. Den sista studieguiden kommer att handla om profetians gÄva.


19. Jag vill hörsamma Jesu kallelse och komma in i tryggheten i hans församling.

Svar:   


FrÄgor för eftertanke

1. Kina, ett land dÀr en fjÀrdedel av jordens befolkning bor, har knappast ens nÄtts av evangeli budskap. Kommer det inte att ta lÄng tid att nÄ ut till alla dÀr?


”För mĂ€nniskor Ă€r det omöjligt, men inte för Gud, ty för Gud Ă€r allting möjligt.” Markus 10:27. Bibeln sĂ€ger att Herren skall hĂ„lla en slutdom pĂ„ jorden, "som avgör saken med hast.” Romarbrevet 9:28. Samma Gud som anvĂ€nde Jona till att leda en hel stad till bĂ€ttring pĂ„ mindre Ă€n 40 dagar (Jona kapitel 3) kommer att avsluta sitt verk mycket snabbt under dessa sista dagar. Gud sĂ€ger att hans verk kommer att gĂ„ framĂ„t med en sĂ„dan fart att hans kyrka kommer att vĂ€xa fortare Ă€n nĂ„gon kunnat ana (Amos 9:13). Det har Gud lovat, och sĂ„ kommer det att ske. Mycket snart. Plötsligt kommer allt att vara över. De som tĂ€nker och planerar för lĂ„ngt fram i framtiden missar det som sker idag. Vi lever i en kritiskt tid, och kris krĂ€ver omedelbar handling. LĂ„ngtidsplanerare riskerar att bli överraskade och för sent vakna upp.

2. Finns det verkligen risk för troende kristna mÀnniskor att vara oförberedda och gÄ förlorade nÀr Jesus kommer tillbaka?


Ja, pÄ den punkten var Jesus mycket tydlig. Han varnade för flera saker som kommer att lura och förgöra kristna: (1) omÄttlighet, (2) dryckenskap, (3) materiella bekymmer, och (4) sömnighet (Lukas 21:34 Markus 13:34-36).

A. OmĂ„ttlighet Är att överdrivet mycket Ă€gna sig Ă„t en enda aktivitet - Ă€ta, arbeta, lĂ€sa, roa sig, etc. Man lever ett obalanserat liv och förlorar förmĂ„gan att tĂ€nka klart. Det stjĂ€l Ă€ven tid ifrĂ„n oss. Tid som man istĂ€llet skulle ha tillbringat med Jesus.

B. Dryckenskap syftar pÄ saker som avleder och gör att man tappar intresset för himmelska ting. Exempel pÄ sÄdana ting Àr pornografi, utomÀktenskapliga förbindelser, dÄliga vÀnner, ÄsidosÀttandet av bibelstudier och bön och ursÀkter för att inte gÄ pÄ gudstjÀnst. SÄdant gör att man tappar mÄlet ur sikte och dÀrför missar det viktiga.

C. Materiella bekymmer gör att kristna blir sÄ upptagna med att göra sÄdant som i och för sig Àr bra, men som gör att man inte "hinner med" bibelstudier, bön och gudstjÀnster. Vi tappar sÄ fokuset pÄ det verkliga, och drunknar i en massa perifera saker.

D. Sömnighet syftar pÄ att andligen sova. Det Àr troligen vÄr tids största problem. NÀr man sover Àr man ju omedveten om att man faktiskt sover. Att ta vÄrt förhÄllande med Jesus för givet, ha en gudsfruktan utan nÄgon som helst kraft eller verkan, applicera alla mÀktiga predikningar pÄ andra Àn sig sjÀlv, samt att inte lÀngre vilja vara aktivt involverad i Jesus arbete - alla dessa saker, och mycket annat, gör mÀnniskor till sömngÄngare och det kan behövas ett mirakel för att inte dessa sover sig förbi sanningens minut.

3. Sedan jag anslöt mig till Guds församling har jag varit lyckligare Àn nÄgonsin. Men jag har ocksÄ blivit mer trakasserad av Satan Àn nÄgonsin. Varför Àr det sÄ?


Satan vet att hans tid Àr kort och sÀtter dÀrför in all sin kraft pÄ att hÀrja och förstöra i Guds sista församling. (Uppenbarelseboken 12:17). Jesus lovade inte att hans folk skulle ungÄ prövningar, elÀnde, svÄra tider, bli direkt attackerade, ja till och med bli allvarligt skadade av Satan, TvÀrtemot, Jesus förutsade att sÄdant skulle drabba mÄnga av hans barn (2 Timoteus 3:12). Men han gav Àven strÄlande löften: (1) Att ge sitt folk seger (1 Korinterbrevet 15:57), (2) att han alltid Àr med oss vad som Àn hÀnder (Matteus 28:20), (3) att ge oss frid (Johannes 16:33; Psaltaren 119:165), och (4) att aldrig överge oss (Hebreerbrevet 13:5). Dessutom lovar bÄde Jesus och Fadern att hÄlla sina barn sÄ tÀtt intill sig att ingen kan rycka dem ur deras hand (Johannes 10:28-29). Amen!

4. Vad betyder ordet ”kyrka”?


Ordet ”kyrka” Ă€r översatt frĂ„n det grekiska ordet ”ekklesia”, som betyder ”kallade mĂ€nniskor”. Verkligen passande! Jesus kallar sitt folk ut frĂ„n vĂ€rlden och Babylon, och in i hans församlings dyrbara trygghet. Genom att lĂ„ta döpa sig blir man del av Jesus' sista församling pĂ„ jorden. Jesus sĂ€ger, ” Mina fĂ„r lyssnar till min röst
och de följer mig.” Johannes 10.27.


TestfrÄgor

1. Vilken symbol anvÀnder Jesus för sin sanna kyrka? (1)


_____   Ett högt torn.
_____   Ett vilddjur.
_____   En lysande Ă€ngel.
_____   En ren kvinna.
_____   Ett mystiskt moln.

2. Vad var det för en â€Ă¶knen” dit kyrkan tog sin tillflykt? (1)


_____   Ensliga platser som grottor, skogsomrĂ„den, etc.
_____   Sahara.
_____   Irak.
_____   Gobiöknen.

3. Vilka av följande pÄstÄenden finns i de tre Ànglarnas budskap? (3)


_____   Babylon Ă€r fallen. Kom ut frĂ„n henne!
_____   Helveteselden slocknar aldrig.
_____   Guds dom pĂ„gĂ„r just nu. Ära, frukta och tillbe honom som den Skapare han Ă€r genom att helga hans sabbat - vilket Ă€r hans tecken, eller mĂ€rke.
_____   PlĂ„gorna har redan varit.
_____   Alla kommer att bli frĂ€lsta.
_____   Tillbe inte vilddjuret och ta inte heller hans mĂ€rke.

4. Vilka sex kÀnnemÀrken pÄ sin kyrka vid vÀrldens Ànde ger oss Jesus? Den kommer att (6)


_____   Ha mĂ„nga fina kristna mĂ€nniskor.
_____   Följa de tio budorden, inklusive sabbaten.
_____   Ha nĂ„gra hycklare.
_____   Tycka om att sjunga de vĂ€lkĂ€nda kristna sĂ„ngerna.
_____   Be mycket.
_____   Inte ha existerat som en officiell organisation mellan Ă„ren 538 e.Kr. och 1798.
_____   Ha profetians gĂ„va.
_____   Tala i tungor
_____   Missionera över hela vĂ€rlden
_____   Ha mĂ„nga fina kyrkobyggnader
_____   UppstĂ„ och utföra sitt arbete efter Ă„r 1798
_____   Predika och undervisa om de tre Ă€nglarnas budskap.

5. Hur lÀnge skulle kyrkan vara "i öknen"? (1)


_____   Fem Ă„r.
_____   1000 Ă„r.
_____   680 Ă„r.
_____   1260 Ă„r.
_____   33 Ă„r.

6. I Uppenbarelseboken kapitel 12 symboliserar barnet som kvinnan föder (1)


_____   Den apostoliska kyrkan.
_____   Jesus.
_____   Evangelium till hedningarna.

7. Kallar Jesus sitt folk att komma ut ur vÀrlden och Babylon och in i hans kyrka nu vid tidens Ànde? (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

8. Hur blir man medlem i Guds sista församling? (1)


_____   Genom att skaka hand med prĂ€sten.
_____   Genom att skriva under pĂ„ ett medlemskort.
_____   Genom dop.
_____   Genom att donera pengar.

9. Det finns mÄnga fina kristna mÀnniskor i alla kyrkor, och Àven en del fina kristna mÀnniskor som inte alls Àr med i nÄgon kyrka. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

10. Vilka av följande saker gör att en kristen förblir oförberedd och kanske gÄr förlorad? (4)


_____   OmĂ„ttlighet.
_____   För mycket fokus pĂ„ det materiella.
_____   Vara alltför entusiastisk över sin religion.
_____   Andlig berusning.
_____   Att andligen sova.
_____   Troget vittnande.
_____   LĂ€sa tidningen.

11. Gud kommer slutföra spridandet av sitt evangelium till hela vÀrlden mycket snabbt. (1)


_____   Ja.
_____   Nej.

12. Vad lovar Gud sina barn? (4)


_____   Frid.
_____   Att de inte kommer att ha nĂ„gra problem.
_____   Seger.
_____   Att de aldrig kommer att vara sjuka.
_____   Att ingen kan rycka dem ur hans och Jesu hĂ€nder.
_____   Att han aldrig kommer att överge dem.
_____   Att de blir rika.

13. Vad Ă€r den bokstavliga betydelsen av ordet ”kyrka”? (1)


_____   En plats för dyrkan och tillbedjan.
_____   En församling bestĂ„ende av troende mĂ€nniskor
_____   â€De kallade.”
_____   En katedral

Free Bible School

Bible School
Enroll in our Free Online Bible School Today!
Start your first lesson now!


Christian Hymns



Freebie!

Ultimate Resource
Request your free book, Ultimate Resource, today and learn how to study the Bible
Get It Now!


Back To Top